In het kader van het onderzoek Academische Scholen zitten we in de fase van oplevering. Deze week :
Gesprek Ria Sluyter
Het gesprek heeft plaatsgevonden op 19 februari. Het "onderzoeksmodel" naar het voorbeeld van het Academisch Ziekenhuis, ziet Ria Sluyter als een inspirerend model. Ze gaat akkoord met het testen van dit model in NUOVO context. Het doel van de "test" is om in een laboratorium opstelling in beeld te krijgen wat een dergelijk model betekent voor NUOVO. De eerste stap die nu nog gemaakt gaat worden in het kader van deze projectfase is om in een "pressure cooker" bijeenkomst met een 'kerngroep' snel in beeld te krijgen welke thema's in het vervolgonderzoek ' Academische Scholen' verder uitgediept dienen te worden. Ria onderneemt actie voor het aanstellen van een contactpersoon/beleidsmedewerker op dit onderdeel. Binnenkort zal ook een gesprek plaatsvinden met Ton van Gils in het kader van de beoogde routeplanner.
Begeleiding onderzoekers
Na de initiatieffase en de uitvoeringsfase bevindt het onderzoek zich in de publicatiefase. Het blijkt dat daarbij(onderlinge) begeleiding en begeleiding vanuit het lectoraat VOMD van groot belang is. In het kader daarvan heeft op 13 februariheeft daarom een workshop plaatsgevonden op Via Nova over etnografisch onderzoek. Deze onderzoeksvorm dient als kapstok voor het schoolverslag. Op 12 maart is een vergelijkbare bijeenkomst voor de laboratoriumscholen gepland.Behalve workshops is ook individuele begeleiding versterkt. In dit kader zijn gesprekken gepland met verschillende onderzoekers. De individuele begeleiding van de onderzoekers van de onderzoekende scholen loopt inmiddels (Mark Dees, Wim Ruitenbeek, Inge Essing, Paul de Ruyter . De laboratorium scholen krijgen nog deze week een voorbeeld toegestuurd van Jacob de Ruyer als hullp bij het schrijven van hun tekst. een afspraak is gemaakt met Alice Timmermans in het kader van de podcast voor Unic op 6 maart.
donderdag 21 februari 2008
zondag 17 februari 2008
Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen
In het kader van de Academische School vonden de volgende belangrijke activiteiten plaats :
Research Hogeschool
Op 7 februari vond een overleg plaats met o.a. Huib de Jong, Loek Vroomans en een aantal lectoren over de mogelijkheden van een Research Hogeschool. De Research Hogeschool kenmerkt zich door een praktijkgerichte wetenschappelijk verantwoorde vorm van onderzoek. Er zullen nog twee bijeenkomsten volgen. De eerst volgende is op 6 maart a.s. waarin ieder van de deelnemers uiteenzet wat hij doet aan waardevol onderzoek.Bij deze bijeenkomst kwam ook het thema van de Academische School ter sprake.
Ton van Gils
Op 11 februari vond een overleg met Ton van Gils, voorzitter van het CvB van Scala, plaats. Hij was erg te spreken over het idee van een Academische School naar het model van een Academisch Ziekenhuis. Hij zag vooral ook interessante mogelijkheden voor het verder ontwikkelen van het Scala met specialismen als sport en cultuur. Hij wil graag betrokken zijn bij het maken van een routeplanner naar de Academische School. Een verslag van het gesprek wordt gemaakt door Jacob de Ruyter.
Kennisatelier Coachen
Op 11 februari gaven Marlies Wolterbeek en Frankie van der Sluis een interessante workshop over coaching in het kader van de Academische School. Aan de orde kwam (aan de hand van oefeningen drama) in hoeverre we ons wel bewust zijn dat coachen een tijdelijke zaak moet zijn die de leerling stuurt richting zelfstandigheid. Lichamelijke oefeningen bleken verder erg veel inzicht te geven in de wijze van communiceren.
Begeleiding Onderzoek
Op 13 februari vond een begeleidingsbijeenkomst plaats op Via Nuova voor de deelproject groep Onderzoek. Het Protototype
Academische School is gepresenteerd. Daarnaast werden de principes van etnografisch onderzoek uiteengezet en besproken.
In de komende tijd werken de scholen hun onderzoek nog iets uit, zodat alles in maart klaar ligt. Met Mark Dees en Paul de Ruyter zijn inmiddels individuele begeleidingsgesprekken gepland. Met Wim Ruitenbeek heeft dat al plaatsgevonden. Het contact met Inge Essing loopt via de mail.
Research Hogeschool
Op 7 februari vond een overleg plaats met o.a. Huib de Jong, Loek Vroomans en een aantal lectoren over de mogelijkheden van een Research Hogeschool. De Research Hogeschool kenmerkt zich door een praktijkgerichte wetenschappelijk verantwoorde vorm van onderzoek. Er zullen nog twee bijeenkomsten volgen. De eerst volgende is op 6 maart a.s. waarin ieder van de deelnemers uiteenzet wat hij doet aan waardevol onderzoek.Bij deze bijeenkomst kwam ook het thema van de Academische School ter sprake.
Ton van Gils
Op 11 februari vond een overleg met Ton van Gils, voorzitter van het CvB van Scala, plaats. Hij was erg te spreken over het idee van een Academische School naar het model van een Academisch Ziekenhuis. Hij zag vooral ook interessante mogelijkheden voor het verder ontwikkelen van het Scala met specialismen als sport en cultuur. Hij wil graag betrokken zijn bij het maken van een routeplanner naar de Academische School. Een verslag van het gesprek wordt gemaakt door Jacob de Ruyter.
Kennisatelier Coachen
Op 11 februari gaven Marlies Wolterbeek en Frankie van der Sluis een interessante workshop over coaching in het kader van de Academische School. Aan de orde kwam (aan de hand van oefeningen drama) in hoeverre we ons wel bewust zijn dat coachen een tijdelijke zaak moet zijn die de leerling stuurt richting zelfstandigheid. Lichamelijke oefeningen bleken verder erg veel inzicht te geven in de wijze van communiceren.
Begeleiding Onderzoek
Op 13 februari vond een begeleidingsbijeenkomst plaats op Via Nuova voor de deelproject groep Onderzoek. Het Protototype
Academische School is gepresenteerd. Daarnaast werden de principes van etnografisch onderzoek uiteengezet en besproken.
In de komende tijd werken de scholen hun onderzoek nog iets uit, zodat alles in maart klaar ligt. Met Mark Dees en Paul de Ruyter zijn inmiddels individuele begeleidingsgesprekken gepland. Met Wim Ruitenbeek heeft dat al plaatsgevonden. Het contact met Inge Essing loopt via de mail.
Abonneren op:
Posts (Atom)