maandag 26 november 2007

Adolescentie in Fictie: Orlando

Het onderzoek Adolescentie in Fictie vordert gestaag. Inmiddels is het eerste deel van de tweede publicatie "Adolescentie in Fictie II: Woolf's beschrijving van de poetische adolescent" vrijwel gereed. Dit deel is "in termen van de gehanteerde metafoor van de vrije kunsten" te benoemen als een door de mathematica geinspireerde analyse.

Inhoud : De tekst is een analyse van Orlando van Virginia Woolf (1928). Daarin wordt een poetisch beeld van de
adolescent uitgewerkt aan de hand van het concept identiteit, alteriteit en fictiviteit. In het eerste hoofdstuk dat nu bijna gereed is komt met name het begrip identiteit aanbod. Meer informatie is beschikbaar voor diegene die toegang hebben
tot de speciaal daarvoor ingerichte digitale onderzoeksruimte. Overigens komen naast het beeld van Virginia Woolf ook verwante beelden uit het cultureel geheugen aanbod. Te denken valt aan de fotografie van Rineke Dijkstra en de films van Thomas Vinterberg.

Utrechtse Academie : Promotieonderzoek is binnen een Hogeschool setting nog relatief nieuw.De Faculteit Educatie heeft daarom de Utrechtse Academie opgericht om zo onderzoek uit de verschillende richtingen met elkaar te verbinden. Voor alle duidelijkheid : de utrechtse academie is geen kenniscentrum dus kent geen organisatorisch uitvoerende structuur. Aangezien ik als onderzoeker deelneem aan de Utrechtse Academie hebben Marscha Enthoven en ik een orienterend gesprek gehad. daarin heb ik met name gewezen op het belang van hoogwaardige kwaliteit die serieus genomen kan worden in een Academische context.

Promotieonderzoek : Inmiddels is een voucher toegekend voor de komende twee jaar (2008-2010). De voucher gaat in op januari 2008. De inhoudelijke afstemming loopt via het lectoraat. De overige zaken lopen via de faculteitsdirectie van de Faculteit Educatie.

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

In de afgelopen week zijn weer een aantal stappen genomen rondom de Dieptepilot Academische Scholen
t.w. :

(1) Traject Educatief Design (Minkema College)
(2) Traject School Design (Delta College)
(3) Traject Podcast (Academische Scholen i.o.)

Traject Educatief Design (Minkema College)

In overleg met Karin Loggen, Vincent Drost van het Minkema en Nies van Lindenberg en Femke Boesekool van de Archimedes Lerarenopleiding is gewerkt aan een eerste concept opdracht van het Minkema aan de Hogeschool Utrecht/ Archimedes Lerarenopleiding i.z. Educatief Design. De opdracht valt uiteen in een aantal deelgebieden

Opdracht : Het Minkema vraagt om begeleiding van docenten bij het verder ontwerpen van het reeds opgestarte innovatieve Minkema eigen leermodel. De begeleiding betreft met name een systematische professionalisering van docenten als het
gaat om (a) projectmatig samenwerken aan innovatie in een team (b) methodisch verantwoord / doelgericht / kwalitatief hoogwaardig werken aan innovatie. Zaken komen daarbij aan de orde als : monitoring, archivering, analyse, presentatie, publicatie.

Deelnemers : De kerngroep van 8 deelnemers bestaat uit het economie waar op dit moment gewerkt wordt aan het leermodel voor het 3e en 4e jaar. Naast het team economie zullen er nog 7 vacatures worden toegevoegd bestemd voor andere deel nemers. 2 daarvan zijn bestemd voor studenten. 2 zijn bestemd voor docenten van andere leergebieden. 3 zijn bestemd voor leerlingen. Deze grotere groep van 7 deelnemers dient als klankbordgroep en komt regelmatig bijeen, maar minder frequent dan de kerngroep.

Organisatie : De beoogde start van het traject is eind januari. Gemikt wordt op donderdagmiddag tussen 15.00 en 17.00.
Om dit waar te kunnen maken zal dit studiejaar het traject worden aangeboden op de Hogeschool en pas volgend jaar op
het Minkema zelf. Gedacht wordt aan drie bijeenkomsten, exclusief de vakanties om de 6 weken. Tijdens de bijeenkomsten
wordt nieuwe input gegeven, de voortgang bewaakt en de output gecontroleerd.

Financieen : De geschatte kosten van deze begeleiding (inclusief voor/nabereiding) liggen in tijd op omgerekend 1 dagdeel per week voor 1 persoon. Uitgaande van 24 weken komt dat neer op 24 dagdelen (12 dagen) voor de tweede helft van het studiejaar. De kosten voor deze begeleidingen van het leerteam dienen te worden opgebracht door drie partijen rondom de Academische School : (1) het Minkema College (2) de Archimedes Leraren Opleiding/de faculteit educatie (3) de projectorganisatie.

Resultaat : De bedoeling is dat de docenten worden geprofessionaliseerd tot docent-ontwerper. Dit om het voor hun moge
lijk te maken ook in de toekomst hoogwaardige specialismen binnen het onderwijs te ontwikkelen. Een begin moet worden gemaakt met een serie hoogwaardige publicaties waarin het leermodel van het Minkema over het voetlicht wordt gebracht. Deze produkten dienen als aanvulling op de bestaande rapportages.

Traject School Design (Delta College)

Onder grote belangstelling is donderdag 22 november een eerste presentatie gehouden van het materiaal dat de studenten Schoolontwerpen hebben gemaakt voor het Delta College.

Inhoud : In deze presentatie is ingegaan op drie belangrijke aspecten in een educatieve omgeving : de ruimte, de inrichting en de kleur/belichting. Daarbij is gedacht vanuit het thema "Verandering". W.b. de ruimte is een concept getoond dat het mogelijk maakt om flexibel met ruimte om te gaan. Wat betreft de inrichting werd materiaal getoond waarin verandering voortdurend zichtbaar werd. Licht werd benaderd als element dat ruimtes kan scheiden. Kleur werd gebruikt als "spelvorm" voor de leerlingen in de pauzes.

Reactie : De aanwezigen waren erg onder de indruk van het geproduceerde materiaal. Meteen al is een afspraak gemaakt met een andere school voor een opdracht volgend studiejaar. Aangezien het niet vast staat of er daadwerkelijk produkten kunnen worden uitgevoerd (omdat er al architecten aan het werk zijn) gaan Jeroen Lutters en Guus Peek in gesprek om de resultaten van het ontwerp als een losse publicatie vorm te geven. Die publicatie wordt dan gepast binnen het project "Academische Scholen" . Als onderzoek kan het dienst doen voor professionalisering van docenten in het creatief omgaan met hun leeromgeving.

Afspraak : Aangezien de studenten van de HKU in januari in een afstudeerfase komen is het zaak dat de contouren van deze publicatie voor de kerstvakantie worden uitgezet. Daarnaast kan op die manier in januari 2008 materiaal geleverd worden i.z. het project "Academische Scholen" waar het Delta College mee bezig is. Overigens is er in dit verband ook nog een ander onderzoek gaande op het Delta College, door Paul de Ruijter, over het omgaan met verschillende leerstijlen. hierover is
iets te zien op de podcast over academische scholen.

Traject Podcast Academische Scholen

Ter voorbereiding van de bijeenkomst over podcast op 27 november is door Paulk Scheulderman/ Ben Lagerweij en Jeroen Lutters een podcast gemaakt over Academische Scholen. Deze podcast is een eerste stap in de richting van het enthousiast maken van een groter publiek voor het concept Academische Scholen. De kennisatelier bijeenkomst zal met name gericht zijn op het gebruiken van podcast bij het monitoren, archiveren en communiceren van onderzoeksresultaten. In de komende fase zal dit van groot belang zijn. Met Unic zijn al afspraken gemaakt te komen tot een podcast. Hierover is contact geweest mijn Alice Timmermans, die het project gaat leiden. De bijeenkomst over het gebruik van Podcast in een educatieve setting op 27/11 werd goed bezocht. Iedereen was erg tevreden. Het lijkt erop dat het gebruik zich verder gaat verspreiden.