vrijdag 6 juni 2008

Onderzoek Adolescentie in Fictie

Door al het werk aan het rapport academische scholen lag het werk aan het onderzoek Adolescentie in Fictie vorige week even stil. De afgelopen week ben ik echter weer druk aan de gang gegaan. De tekst van het boek over de "poetische adolescent"
dat centreert rond de begrippen identiteit-alteriteit - fictiviteit zal in concept naar verwachting klaar zijn voor de zomervakantie.
Vervolgens kan begonnen worden met de opmaak van het boek. Aangezien er veel beeldmateriaal wordt gebruikt zal dat ook nog een hele klus zijn.

De poetische adolescent is een jeugdconcept dat overal om ons heen nog zichtbaar is , is mijn stelling. Om dat te toetsen ga ik in de week van 16 juni in gesprek met een aantal studenten van Hogeschool Helicon. Uit deze informele gesprekken hoop ik op te kunnen maken hoe jeugdstijlen zijn verankert in een jeugdconcept, in dit geval het "poetische". Dit kleine onderzoek past in de groeiende samenwerking tussen de VH en Helicon. Daarbinnen paste ook het overleg tussen Chris Wissenburg en ik over de toekomst strategie van Helicon waarbij het idee aan de orde kwam van een specialistische excellent "(ped)agogisch" onder
deel.

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

De dieptepilot Academische Scholen 2005-2008 nadert zijn einde de Overbruggingsregeling 2008-2009 is begonnen. Voor de participerende scholen betekent dat dat ze gaan onderzoeken/ontwerpen hoe hun school als Academische School eruit gaat zienop basis van het vastgestelde concept. Dat betekent dat een aantal scholen een model gaan uitwerken van een school met drie kernprocessen : onderwijs, opleiding en onderzoek.

In het kader hiervan heb ik het concept nogmaals uit de doeken gedaan op de startbijeenkomst op 5 juni. Ook werd een voorlopige rapportage uitgedeeld. Inmiddels zijn ook contacten gelegd met Pieter Leenheer (Meso Magazine) en Theo Wubbels
(Pedagogische Studieen) voor publicaties. De contacten lopen via Ruud van de Herberg. De artikelen worden geschreven door Jeroen Lutters. De context van het project Academische Scholen wordt ook uitgemaakt door het proberen te formuleren van onderzoek in de praktijk. Daaraan grenst ook het werk van de onderzoeksgroep over onderzoek in het HBO waarin ik participeer en die 9 juni a.s. zijn afsluitende bijeenkomst heeft.

Op 10 juni hebben Paul Lakens en Stef Heinsman een overleg waar ik bij zal zijn, en waar de aansturing/rolverdeling van de overbruggingsregeling wordt doorgesproken. In ieder geval is al duidelijk dat ik geen rol meer ga spelen in algemene coordinatie en begeleiding. Ik houdt me bezig met kennisborging aan de hand van de ontwikkeling/ontwerpen, van het liefst een academische school. Dit zal dan uitmonden in een publicatie waarin concreet duidelijk wordt hoe op papier een school eruit ziet die Academische School, wil zijn (in de zin van het concept).

Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts

De ontwikkeling van het Bernard Lievegoed College for Liberal Arts neemt een vlucht. Na het koersdocument en het ontwikkelplan is er nu positieve interesse van investeerder(s) om bij te dragen aan de ontwikkeling. Inmiddels zijn we ook druk doende met het aanstellen van medewerkers die de verschillende productgroepen kunnen dragen. Naar verwachting is de bezetting voor de zomer een feit. Tenslotte wordt ook druk overleg gevoerd om samen met een daarop gespecialiseerd bureau de marketing aan
te passen aan de nieuwe koers van de VH. Ook de productontwikkeling loopt prima.

De masterclasses gaan in februari 2009 van start en zullen worden aangeboden vanuit een 4 tal lectoraten in oprichting. Deze zullen naar verwachting luisteren naar de namen : filosofie & spiritualiteit (Johnn van Schaick), natuur & gezondheid (Roel de Groot), maatschappij & recht (Eric van Luytengaarden), kunst & cultuur (Jeroen Lutters). Deze lectoraten in oprichting passen in het ontwikkelen van een verticale kennisstructuur binnen het Bernard Lievegoed College for Liberal Arts. De masterclasses lopen vanaf februari 2009 tot december 2009.

De minor Liberal Arts gaat vanaf september van start op de HU. De studiegids is begin juli klaar. Inmiddels zijn een aantal studenten op de FMR en FCJ geintervieuwd over het thema :Liberal Arts' . De gesprekken leverde op dat de thema's die we behandelen : integreren van persoon en professie, ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden, veel aandacht geven aan het uitdrukken in taal (woord/geschrift) voor veel van hen heel herkenbaar is.De reacties waren zonder uitzondering positief. Persoonlijk contact met de doelgroep, door veel mensen te spreken over de minor is heel belangrijk blijkt.

In de komende weken zal ik nog mijn oor te luister leggen over de behoefte van studenten van de kunstacademie (eindpresentaties Fashion & Design ARTEZ 20 juni ), en van (ecologische)pedagogiek (DEARA 21 juni) voor de genoemde thema's.