In het kader van het onderzoek naar de Academische School komen we in een proces van uitvoering/vervolg. In het kader daarvan loopt het volgende :
Onderzoek in het HBO : Een gesprek vindt plaats met o.a. Huib de Jong en Loek Vroomans over 'de identiteit van onderzoek' binnen het HBO. Dit gesprek levert op dat onderzoek binnen het HBO in ieder geval het ad hoc karakter moet overstijgen en
praktijk relevant moet zijn in zoverre dat het leidt tot vooral professionele verdieping. In dit verband is het project Academische Scholen uitermate van belang voor het HBO. Het onderzoek voldoet in beide opzichten aan beide gestelde criteria. Het gaat erom duidelijk te krijgen in hoeverre onderzoek het niveau kan krijgen van dat binnen medische of juridische universitaire opleidingen.
Prototype : 1 april gaat de aanvraag voor het overbruggingsjaar Academische Scholen uit. In de aanvraag heeft het lectoraat weer een belangrijke plek gekregen. Dit is het gevolg van een prettige samenwerking het afgelopen jaar. In de aanvraag is het door het lectoraat VOMD (Jeroen Lutters) geintroduceerde model "Academische School als Academisch Ziekenhuis" centraal gesteld. Daarmee moge duidelijk zijn dat er goed werk is geleverd.In de komende weken zal ik me nog wat richtten op verder literatuur onderzoek. De voorpublicatie van het prototype komt in een gerenomeerd tijdschrift. Ruud van de Herberg is dat aan het regelen.
Audiovisueel : Er wordt hard gewerkt aan het gereedmaken van de toolbox. In het kader van het audio visueel materiaal
wordt een film gemaakt. Op 11 maart heb ik een Interview gegeven. De volgende interviews komen in de maand april tot
stand. Carin Kunst is de projectleidster. Paul Lakens doet de productie. Een eerste montage zal met mij worden besproken alvorens het komt tot een definitief product.
Schoolportretten : De schoolportretten worden uitgewerkt door Jacob Ruitenbeek die daarvoor elke donderdag op de faculteit aanwezig is. 17 maart heb ik een begeleidingsgesprek gehad met deelprojectleider Wim Ruitenbeek. De schoolportretten komen op dit moment binnen. Gewerkt wordt op basis van een etnografische methodiek. 17 maart heb ik in dit verband nog contact gehad met Jan van de Berg die zijn portret de afgelopen week heeft ingezonden. 20 maart heb ik een werkochtend gehad op NUOVO. NUOVO (Ria Sluiter/Roel Hodes/ Ruben Koeweiden)zijn erg enthousiast voor het invoeren van het model binnen NUOVO.
Routeplanner : 31 maart is een aanvang gemaakt met de Routeplanner. De eerste schets ligt nu bij Paul Scheulderman
(Studio DV) met wie ik het spel verder zal uitwerken.Uitgangspunt is het eerder besproken "9 velden model". In de komen
de weken zullen we hier verder mee aan de slag gaan.Ongetwijfeld wordt het weer een mooi product.
Al het materiaal wordt intussen geordend door Eva van Berne. Zij is het centrum waar alle lijnen samenkomen. Inmiddels liggen hier ook de producten van de werkgroepen IPB en het Keurmerk Opleidingsscholen. Deze resultaten kunnen daarmee ook worden verwerkt in het eindproduct. Centrale archivering/documentatie is immers de basis van goed onderzoek.
Begin mei wil ik twee weken helemaal vrij boeken en de eindtekst schrijven (samen met Eva en Jacob als het lukt).
maandag 31 maart 2008
Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts
In het kader van het Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts hebben een aantal belangrijke voorvallen plaatsgevonden.
Aan de orde zijn gekomen : het convenant (19 maart), de flyer ( 25 maart), de minoren markt (25 maart).
Convenant : Op 19 maart is een convenant ondertekent tussen de Vrije Hogeschool en de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht. Er is sprake van een historisch moment. Vanaf nu is er sprake van een formele relatie tussen een algemeen instituut voor Hoger Onderwijs en de Vrije Hogeschool. Dit is volstrekt nieuw in de geschiedenis van de Vrije Hogeschool. Gehoopt en gewerkt wordt aan een duurzame relatie waarbij beide instituten elkaar zullen/kunnen inspireren. Bij de ondertekening waren aanwezig : Dick de Wolff, Marja Molenaar, Jeroen Lutters en Hanke Drop.
Flyer : Voor de minoren markt op 25 maart was een flyer gereed opgemaakt door het interfacultair instituut Pedagogiek waar de minor Liberal Arts is ondergebracht. De bedoeling is dat de flyer nog verder wordt verspreid. Uitgangspunt in de flyer is hem persoonlijk te maken. Studenten dienen in de folder de docenten te herkennen die met hen aan het werk gaan. "De docent is de methode" is inmiddels een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. (Hoger) Onderwijs gaat goed waar het niet alleen om abstracte theorieen gaat maar vooral ook om geloofwaardige, orginele docenten die belangstelling hebben voor de student en hun eigen verhaal kunnen vertellen.
Minormarkt : Op de FMR heeft op 25 maart de minor markt plaatsgevonden. De markt is druk bezocht. Inmiddels zijn de eerste inschrijvingen binnen. Opvallend is dat veel allochtone studenten interesse hebben. Ze worden geraakt in hum ambitie en brede interesse. Vooral meisjes/vrouwen van allochtone afkomst komen op ons af. Het is erg enthousiasmerend om te merken hoezeer ze worden geraakt door onze aanpak. Wellicht gaan we in de voorbereiding deze doelgroep nog meer betrekken.
Door alle drukte is het er nog niet echt van gekomen de Ionastichting in de voorbereiding te betrekken. In de komende tijd willen we deze omissie van onze kant ongedaan proberen te maken. Misschien is het mogelijk ook mensen van de Iona
stichting in de ontwikkelgroep op te nemen.
Aan de orde zijn gekomen : het convenant (19 maart), de flyer ( 25 maart), de minoren markt (25 maart).
Convenant : Op 19 maart is een convenant ondertekent tussen de Vrije Hogeschool en de Faculteit Educatie van de Hogeschool Utrecht. Er is sprake van een historisch moment. Vanaf nu is er sprake van een formele relatie tussen een algemeen instituut voor Hoger Onderwijs en de Vrije Hogeschool. Dit is volstrekt nieuw in de geschiedenis van de Vrije Hogeschool. Gehoopt en gewerkt wordt aan een duurzame relatie waarbij beide instituten elkaar zullen/kunnen inspireren. Bij de ondertekening waren aanwezig : Dick de Wolff, Marja Molenaar, Jeroen Lutters en Hanke Drop.
Flyer : Voor de minoren markt op 25 maart was een flyer gereed opgemaakt door het interfacultair instituut Pedagogiek waar de minor Liberal Arts is ondergebracht. De bedoeling is dat de flyer nog verder wordt verspreid. Uitgangspunt in de flyer is hem persoonlijk te maken. Studenten dienen in de folder de docenten te herkennen die met hen aan het werk gaan. "De docent is de methode" is inmiddels een belangrijk onderdeel van onze werkwijze. (Hoger) Onderwijs gaat goed waar het niet alleen om abstracte theorieen gaat maar vooral ook om geloofwaardige, orginele docenten die belangstelling hebben voor de student en hun eigen verhaal kunnen vertellen.
Minormarkt : Op de FMR heeft op 25 maart de minor markt plaatsgevonden. De markt is druk bezocht. Inmiddels zijn de eerste inschrijvingen binnen. Opvallend is dat veel allochtone studenten interesse hebben. Ze worden geraakt in hum ambitie en brede interesse. Vooral meisjes/vrouwen van allochtone afkomst komen op ons af. Het is erg enthousiasmerend om te merken hoezeer ze worden geraakt door onze aanpak. Wellicht gaan we in de voorbereiding deze doelgroep nog meer betrekken.
Door alle drukte is het er nog niet echt van gekomen de Ionastichting in de voorbereiding te betrekken. In de komende tijd willen we deze omissie van onze kant ongedaan proberen te maken. Misschien is het mogelijk ook mensen van de Iona
stichting in de ontwikkelgroep op te nemen.
Onderzoek Adolescentie in Fictie
In de afgelopen week bezocht ik het AERA congres iun New York. In meerdere opzichten was het een rijke ervaring voor mijn onderzoek "Adolescentie in Fictie".
Kritische Pedagogiek : De belangrijkste lezingen die ik heb bezocht zijn ontstaan vanuit een kritisch pedagogische achtergrond.O.a. heb lezingen gehoord met Micheal Apple, Maxime Greene, Joe Kincheloe en Shirley Steinberg. Van belang
voor mijn onderzoek is dat hier analyse wordt gekoppeld aan activisme. Centraal daarbij staan de thema's onderdrukking en bevrijding geinspireerd door het werk van Paolo Freire. In dit verband is het goed op te merken dat ook in het Nederlandse Hoger onderwijs onderdrukkingsmechanismen werken die het belang van studenten/adolescenten activisme onderstrepen. De 'toon' zal anders zijn dan die van '68 maar de noodzaak tot verandering blijft actueel.
Contacten : Ik heb ook een aantal belangrijke contacten opgedaan , vooral met mensen uit de kritisch pedagogische hoek. Een aantal van hen (Joe Kincheloe en Shirley Steinberg) komen begin mei naar Nederland in verband met de Sqiquest lectoraat VOMD; een kwaliteitszorgsysteem van de Hogeschool Utrecht. Met hen komen ook een aantal studenten mee die opnamen zullen maken.
Wellicht is het mogelijk een contact te bewerkstelligen met ASCA.
Uitgevers : Verbonden aan deze groep mensen is de uitgeverij Peter Lang Publishers. Peter Lang werkt samen met de Rotterdamse uitgeverij (internationaal/educatief) Sense. Met beide uitgevers zullen de contacten worden geintensiveerd rondom het uitgeven van met promotieonderzoek. In het kader daarvan zal de toon van mijn boek over 'jeugdstijlen' ook iets meer cultuurpolitiek worden hetgeen overeenkomt met het laatste overleg met Mieke Bal.
Kritische Pedagogiek : De belangrijkste lezingen die ik heb bezocht zijn ontstaan vanuit een kritisch pedagogische achtergrond.O.a. heb lezingen gehoord met Micheal Apple, Maxime Greene, Joe Kincheloe en Shirley Steinberg. Van belang
voor mijn onderzoek is dat hier analyse wordt gekoppeld aan activisme. Centraal daarbij staan de thema's onderdrukking en bevrijding geinspireerd door het werk van Paolo Freire. In dit verband is het goed op te merken dat ook in het Nederlandse Hoger onderwijs onderdrukkingsmechanismen werken die het belang van studenten/adolescenten activisme onderstrepen. De 'toon' zal anders zijn dan die van '68 maar de noodzaak tot verandering blijft actueel.
Contacten : Ik heb ook een aantal belangrijke contacten opgedaan , vooral met mensen uit de kritisch pedagogische hoek. Een aantal van hen (Joe Kincheloe en Shirley Steinberg) komen begin mei naar Nederland in verband met de Sqiquest lectoraat VOMD; een kwaliteitszorgsysteem van de Hogeschool Utrecht. Met hen komen ook een aantal studenten mee die opnamen zullen maken.
Wellicht is het mogelijk een contact te bewerkstelligen met ASCA.
Uitgevers : Verbonden aan deze groep mensen is de uitgeverij Peter Lang Publishers. Peter Lang werkt samen met de Rotterdamse uitgeverij (internationaal/educatief) Sense. Met beide uitgevers zullen de contacten worden geintensiveerd rondom het uitgeven van met promotieonderzoek. In het kader daarvan zal de toon van mijn boek over 'jeugdstijlen' ook iets meer cultuurpolitiek worden hetgeen overeenkomt met het laatste overleg met Mieke Bal.
Abonneren op:
Posts (Atom)