zaterdag 16 juni 2007
Publicatie Overvecht Presents...
Op 26 juni is minister Ella Voogelaar in de wijk Overvecht. In het programma valt een ontmoeting met Overvecht Presents...Centraal daarbij staat het gegeven dat bij het ontwikkelen van een wijk persoonlijk ondernemerschap van belang is. Genoemd worden gevallen van "good practice". In het bijzonder zal worden ingegaan op het feit dat "good practice" niet zomaar plaatsvind.Na een eerste fase van ideevorming volgt veelal de "rauwe werkelijkheid". Aan de hand van een beschrijving van de ervaring met mini-ondernemingen (quick scan) zal ik in een kleine publicatie kort ingaan hoe een project problemen tegenkomt maar uiteindelijk toch gerealiseerd kan worden.Kortom : aanbod komen de leereffecten (succes/faal factoren) bij projecten als deze.
donderdag 14 juni 2007
Publicatie Homo Fictus
De inleiding en het nawoord op het script Dreef 33 is inmiddels in een eerste versie gereed.De titel Homo Fictus slaat op het feit dat wij voortdurend bezig zijn onze virtuele werkelijkheid te bouwen.Mijn pleidooi is "fictie" ook een plaats te geven in het curriculum binnen het Hoger Onderwijs.Al het materiaal is nu aanwezig voor het maken van het boekje.Binnenkort wordt overleg gepleegd met Uitgeverij Agiel om een plan te maken voor de produktie.De termijn hangt ook af van het verschijnen van de DVD met de eerste aflevering.
Agenda Juni
Belangrijke opdrachten in de maand juni:
1.Schrijven Adolescentie in Fictie
2.Weekend
3.Weekend
4.Schrijven Dreef 33
5.Plan Schoolontwerpen 2007-2008
6.Schrijven Dreef 33
7.Schrijven Dreef 33
8.Plan proces Liberal Arts
9.Weekend
10.Weekend
11.Plan Dieptepilot Minkema/ Plan communicatie VOMD
12.Eindpresentaties Educatief Design/ Plan Minor Gedrag
13.Kennisatelier over "Educatief Design als de taal van de
Academische School"
14.Schrijven Dreef 33
15.Schrijven Overvecht Presents...
16.Weekend
17.Weekend
18.Plan Holland College Naaldwijk/Inleiding HKU/Plan Dreef 33
19.Afronding Strategische Innovatie
20.Schrijven Adolescentie in Fictie
21.Schrijven Adolescentie in Fictie
22.Schrijven Adolescentie in Fictie
23.DERA
24.Weekend
25.Plan Dieptepilot Delta (optie)
26.Afronding Overvecht Presents...
27.Schrijven Adolescentie in Fictie
28.Kennisatelier VOMD
29.Schrijven Adolescentie in Fictie
30.Weekend
1.Schrijven Adolescentie in Fictie
2.Weekend
3.Weekend
4.Schrijven Dreef 33
5.Plan Schoolontwerpen 2007-2008
6.Schrijven Dreef 33
7.Schrijven Dreef 33
8.Plan proces Liberal Arts
9.Weekend
10.Weekend
11.Plan Dieptepilot Minkema/ Plan communicatie VOMD
12.Eindpresentaties Educatief Design/ Plan Minor Gedrag
13.Kennisatelier over "Educatief Design als de taal van de
Academische School"
14.Schrijven Dreef 33
15.Schrijven Overvecht Presents...
16.Weekend
17.Weekend
18.Plan Holland College Naaldwijk/Inleiding HKU/Plan Dreef 33
19.Afronding Strategische Innovatie
20.Schrijven Adolescentie in Fictie
21.Schrijven Adolescentie in Fictie
22.Schrijven Adolescentie in Fictie
23.DERA
24.Weekend
25.Plan Dieptepilot Delta (optie)
26.Afronding Overvecht Presents...
27.Schrijven Adolescentie in Fictie
28.Kennisatelier VOMD
29.Schrijven Adolescentie in Fictie
30.Weekend
woensdag 13 juni 2007
Training/publikatie minor gedrag
Annemiek Broersen heeft met een collega de vraag voorgelegd aan het lectoraat of het mogelijk is dat ik regelmatig inspiratie en feed back geef vanuit het concept "levend leren".We hebben elkaar leren kennen aan het begin van het studiejaar toen ik een college gaf bij de minor gedrag. Na een boeiend inhoudelijk gesprek zijn we tot de volgende lijn gekomen. De betrokken docenten van de minor gedrag gaan samen werken aan een publicatie waarin de minor gedrag als een voorbeeld van levend leren (in ontwikkeling) centraal staat. Het artikel wordt gepubliceerd teneinde niet vrijblijvend aan het werk te gaan. Mijn rol bestaat erin de medewerkers in dit traject op gezette tijden te ondersteunen. Door zo te werk te gaan is er sprake van een duidelijke verbinding met levend leren, en tegelijk een duidelijke scheiding tussen de dagelijkse praktijk en begeleiding daarin van docenten
(die thuishoort bij het management)en mijn rol.Ik neem contact op met Hans van der Kamp om de afspraak te concretiseren en financiele onderbouwing (boeking onkostenvergoeding & ondersteuning).
(die thuishoort bij het management)en mijn rol.Ik neem contact op met Hans van der Kamp om de afspraak te concretiseren en financiele onderbouwing (boeking onkostenvergoeding & ondersteuning).
maandag 11 juni 2007
Publicatie Educatief Design
Inmiddels is de minor Educatief Design bijna beƫindigd. Op 12 juni om 14.00 vind de eindpresentatie plaats.De reacties in de omgeving van de minor zijn erg positief. Zowel van de kant van de studenten, als van de kant van de betrokken scholen.Vandaag kwam bijvoorbeeld een bericht binnen van het Minkema (Karin Loggen)dat ze niet alleen tevreden zijn over de studenten zelf, maar ook over de methodiek van werken binnen de minor Educatief Design. In het kader van het project "Academische Scholen" wil men graag meer studenten die dit traject gaan doorlopen. Zelfs wordt voorgesteld om docenten (in het kader van professionalisering) in te schrijven voor de minor. Onderzocht wordt hoe/op welke wijze dat mogelijk is.Intussen is een publicatie in voorbereiding over Educatief Design die als uitgangspunt heeft : de integratie van persoon & professie in het ontwerpproces.De docentonderzoeker - zo luidt de onderliggende visie - kan alleen maar succesvol opereren indien hij/zij zijn vakmatige competentie koppelt aan een persoonlijk enthousiasme.De leeromgeving van de studenten bij Educatief Design is zodanig ingericht dat deze beide aspecten ruimschoots aanbod komen. Dat is het geheim van het succes.
Samenwerking binnen het lectoraat VOMD
Samenwerking binnen het lectoraat VOMD staat hoog op de agenda. In het kader daarvan is het plan opgevat om een "task force" samen te stellen met Paul Scheulderman, Ricky Verhoeven en Jeroen Lutters. Deze groep stelt zich ten doel om een eerste versie van een communicatieplan te ontwerpen en voor te leggen aan het kernteam/de lector.De eerste resultaten van het onderzoek worden nog voor de zomer met Hans Jansen gecommuniceerd. na de zomer wordt het plan verder uitgewerkt, zodat uiterlijk met de herfstvakantie de implementatie ter hand kan worden genomen. Uitgangspunten bij het ontwerp zijn: (1)het stimuleren van diversiteit (tussen de medewerkers), het ontwikkelen van eigenaarschap (door diezelfde medewerkers) en het zorgdragen voor facilitering (door de leiding).
Onderzoek adolescentie in fictie
In het kader van het onderzoek "Adolescentie in Fictie" wordt contact gezocht met Jos de Mul,,Hoogleraar Mens & Cultuur aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.De aanbeveling loopt via Patrick Delaere die als wetenschappelijk medewerker verbonden is aan de vakgroep filosofie waar Jos de Mul werkt. Interessant is te kijken naar overlap in het werken met het "tragisch" concept uit het eerste deel van het onderzoek, maar ook op het gebied van "cyberspace".Voor meer informatie over het werk van Jos de Mul zie zijn uitgebreide site : http://www2euro.nl/fw/hyper/home.
html
html
Samenwerking met het Onderwijsweb
Er is contact gelegd met het onderwijsweb van de HU dat verzorgd wordt door Herman Stiekema. De website en de weblog worden gekoppeld aan het onderwijsweb. Op die manier wordt de verspreiding van de informatie nog beter verzorgd. De "link" van mijn website/weblog kan ook worden gezien als een "pilot" voor het communicatieplan van het lectoraat waarbij mogelijk alle medewerkers een site/log gaan bijhouden. Hiervoor zijn reeds de grote lijnen besproken in de afgelopen kenniskring bijeenkomst. Een inleiding/procesbeschrijving werd verzorgd door Paul Scheulderman.
Onderzoek & ontwerp Liberal Arts (Vrij Hoger Onderwijs)
Er heeft overleg plaatsgevonden tussen Dr. Adriaan Beckman, directeur IMO en lector Mens & Organisatie aan de CHN aangaande de ontwikkelingen op de Vrije Hogeschool. Het gesprek was zeer waardevol.Het resultaat is dat Adriaan Beckman regelmatig met de Vrije Hogeschool zal gaan meekijken naar het transformatieproces, terwijl Marja Molenaar als het allemaal meezit deel gaat nemen aan het traject voor leidinggevenden dat Adiaan Beckman verzorgt op de CHN.
Minor/project schoolontwerpen (vervolg)
Inmiddels is nogmaal contact geweest met hoofd van de "school" "intelligent design". Hij ziet er wel wat in het project schoolontwerpen te gaan adopteren. De meeting met de hoofden is verplaatst naar 18 juni om 15.00 Karin Pekelharing laat een voorbeeld van design zien. Ik verzorg de inleiding.
Abonneren op:
Posts (Atom)