vrijdag 16 november 2007

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

In het kader van de tussentijdse evaluatie Academische Scholen vond 14 november een bezoek plaats op UNIC. In een gesprek met Dave Drossaert, de directeur, kwam het volgende aan de orde :

1. Unic een academische school in werking

Unic is een pionierende school die in vrij korte tijd een nieuw ,concurerend, onderwijssysteem van de grond te trekt.Om dat te realiseren wordt permanent veel tijd gestoken in onderzoek naar nieuwe leermethoden (en alles wat daarbij hoort zoals het ontwikkelen van een leeromgevingen het trainen van het personeel). Deze manier van onderwijs richt op het voor bereid-en van jonge mensen op de creatieve kennissamenleving waarin we leven. In het verlengde daarvan is een methode van werken ontwikkelt gebasseerd op positiviteit, inzicht, permanente reflectie, radicale keuzes, actorperspectief & samen
werken.

2. Gebrek aan Documentatie

Het probleem is dat door de enorme werdruk de medewerkers nauwelijks instaat zijn hun bevindingen vast te leggen. Dit
is echter wel nodig bij een Academische School i.o. die ook onderzoek als een aantoonbaar derde kernproduct wil situeren.
Het gebrek aan archief/documentatie maakt immers een verantwoorde analyse van de produkten die ontwikkelt worden moeilijk/onmogelijk. Daardoor kan onnodig de kwaliteit/legitimiteit van de gevonden inzichten ter discussie worden gesteld.Verder kan een gebrek aan documentatie ook leiden tot het onnodig herhalen van zaken en een te langzame vootgang in een gekozen onderzoeks/ontwerprichting.

3. Afspraak

Om het specialisme "UNIC", dat wil zeggen "uniek", verder te ontwikkelen is besloten om al hetgeen al ontwikkeld is (of half ontwikkelt is) samen te gaan brengen. De bedoeling is om heel dichtbij huis te beginnen, waarbij vooral gedacht wordt in termen van haalbaarheid. Langzaam maar zeker kan zich dan een (wellicht digitaal) systeem ontwikkelen . Concreet
betekent dit alles dat nu eerst een podcast wordt gemaakt. Alice Timmermans (IDEE) zal worden benaderd om hier
(mogelijk) sturing aan te geven. Inhoudelijk zal Jeroen Lutters het proces begeleiden. In de organisatie zal Jacob de Ruyter een rol spelen. Het is de bedoeling dat de podcast eind januari klaar is. Het organisatiemodel moet eind november helder zijn. Na de podcast kan begonnen worden aan een publicatie, wellicht met behulp van een professionele ghostwriter.

Onderzoek & Ontwerp Pedagogische Revolutie

Woensdag 14 november sprak de onderwijsrevolutionair Taylor Gatto in Nederland op een congres georganiseerd door De Kampanje, een particuliere school die vrijheid van onderwijs nastreeft. Gatto is een gelauwerd (1990 beste leraar van de staat New York & 1991 van de stad New York) als leraar maar ziet de school als een straf die kinderen dom en gevangen houdt. Hij is daarmee een onderwijsrevolutionair in de traditie van Ivan Illich die met zijn befaamde "Deschooling Society" (1971) pleitte voor een ontmanteling van het schoolsysteem. Inmiddels is Gatto niet meer bij een school werkzaam omdat hij op wil houden met het "pijnigen" van kinderen.

In de pedagogische visie van Gatto draait goed onderwijs om :

- veel vrijheid geven
- veel praktijkervaringen
- aansluiten bij de werkelijke interesse van het kind
- solidariteit met de leerling
- het natuurlijk netwerk betrekken in het onderwijs
- minimaliseren van instructielessen
- motiveren van jongeren door focus op eigen doel te stimuleren
- kritisch beschouwen van de zogenaamde experts
- zoveel mogelijk onderwijzen binnen het eigen netwerk
- afschaffen van het huidig schoolsysteem

(Bron: NRC 15 november 2007)

Deze visie lijkt aan te sluiten bij de werkwijze van opleidingsscholen binnen SOS en IDEE. Ook daar zien we dat jongeren keihard werken vanuit een eigen motivatie. Er lijkt hier sprake van een gerealiseerde succesvolle pedagogische revolutie.