vrijdag 16 november 2007

Onderzoek & Ontwerp Pedagogische Revolutie

Woensdag 14 november sprak de onderwijsrevolutionair Taylor Gatto in Nederland op een congres georganiseerd door De Kampanje, een particuliere school die vrijheid van onderwijs nastreeft. Gatto is een gelauwerd (1990 beste leraar van de staat New York & 1991 van de stad New York) als leraar maar ziet de school als een straf die kinderen dom en gevangen houdt. Hij is daarmee een onderwijsrevolutionair in de traditie van Ivan Illich die met zijn befaamde "Deschooling Society" (1971) pleitte voor een ontmanteling van het schoolsysteem. Inmiddels is Gatto niet meer bij een school werkzaam omdat hij op wil houden met het "pijnigen" van kinderen.

In de pedagogische visie van Gatto draait goed onderwijs om :

- veel vrijheid geven
- veel praktijkervaringen
- aansluiten bij de werkelijke interesse van het kind
- solidariteit met de leerling
- het natuurlijk netwerk betrekken in het onderwijs
- minimaliseren van instructielessen
- motiveren van jongeren door focus op eigen doel te stimuleren
- kritisch beschouwen van de zogenaamde experts
- zoveel mogelijk onderwijzen binnen het eigen netwerk
- afschaffen van het huidig schoolsysteem

(Bron: NRC 15 november 2007)

Deze visie lijkt aan te sluiten bij de werkwijze van opleidingsscholen binnen SOS en IDEE. Ook daar zien we dat jongeren keihard werken vanuit een eigen motivatie. Er lijkt hier sprake van een gerealiseerde succesvolle pedagogische revolutie.

Geen opmerkingen: