maandag 10 december 2007

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

Week 49 vonden een aantal belangrijke stappen plaats in het kader van de Dieptepilot Academische Scholen en wel op het gebied van :

- School Design & Educatief Design
- Overvecht Presents
- Meervoudige geletterdheid
- Soap

School Design & Educatief Design (3/12)

Een gesprek vond plaats met Guus Peek en Paul de Ruiter rondom de voortgang van het project op het Delta. Paul is bezig met Educatief Design en doet een onderzoek naar leerstijlen. Hij wil daarbij meer dan nu het geval is gaan werken op basis van de techniek van meervoudige geletterdheid. Dit wordt een belangrijk onderdeel voor een in 2008 te houden studiedag op het Delta College. In het kader van School Design is de afspraak gemaakt dat er 3000 euro beschikbaar is voor een mooie publicatie waarin schoolontwerpen wordt geplaatst in het samenhangend kader van de academische school i.o. Op 4/12 heeft een gesprek plaatsgevonden met de menssen van de HKU, een eerste briefing voor het maken van deze publicatie.

Overvecht Presents (11/12)

Op 11/12 zal op het Vader Rijn College een gesprek plaatsvinden met de Kenniskring Vader Rijn. Deze kenniskring zal het hart gaan vormen van de Academische School. Daaraan gekoppeld zitten docenten/masterstudenten. Op de agenda komt
te staan het project "Overvecht Presents". Inmiddels is ook een afspraak gemaakt met Rinda den Beste in januari 2008 om de resultaten van het project/ de "follow up" na te bespreken.

Meervoudige geletterdheid (6/12)

Op 6/12 heeft een "meeting" plaatsgevonden op het ROC MN over het vervolg van het project Meervoudioge Geletterdheid.
Aanwezig waren leidinggevenden en medewerkers van het Grafisch Lyceum en Zorg en Welzijn. Na een feitelijk historisch overzicht en analyse was het algemeen gevoel dat het werken met Podcast erg aantrekkelijk is voor de leerlingen van het ROC
en dat het project voortgezet moet worden. Daarbij zal de innhoudelijke onderbouwing i.v.v. een publicatie komen van het lectoraat VOMD en de organisatie van Zorg & Welzijn i.s.m. het Grafisch Lyceum. Voorafgaande aan een definitieve beslissing is het wel zaak dat een kort (2 a 4-tjes) overzicht komt van doelgroep, werkwijze, voorwaarden, verloop tot nu toe, kansen. Daarvoor dragen Paul en Jeroen zorg. Praktische consequenties worden begin 2008 doorgenomen zodat het vervolgproject uiterlijk september van start kan gaan. Het ROC MN is geen Academische School i.o. maar dit project heeft wel direct belang daarvoor en dient als flankerend onderzoek voor het project Academische Scholen.

Soap: Dreef 33 (12/1/2008)

Op 13/12 vind verder overleg plaats met de uitgever over een eventuele uitgave van script & post script. Het seminar op 12/1 is rond. Ook de financiering door Ecologische Pedagogiek is akkoord. Inmiddels is er ook contact tussen Ecologische Pedagogiek en Endemol. Mogelijk zal dat positieve gevolgen hebben voor het op den duur uitbrengen van de soap. In ieder geval is duidelijk dat het concept Soap aanslaat. Tijdens het Seminar op 12/1/2008 ga ik zelf een workshop houden waarin ik het leven als een soap onderzoek/benader. Dit is met name interessant voor studenten.

Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts

Week 49 was een intensieve week rondom het onderzoek over LIberal Arts. In het kader daarvan vonden de volgende
activiteiten plaats :

- een vervolg masters, lectoraten, masterclasses
- een vervolg inhoud, medewerkers en financieen minor

Masterclasses (3/12)

Op 3/12 de tweede maal vond een gesprek plaats met de groep die zich hard wil maken voor het ontwikkelen van lectoraten
/masters op de VH/BLA. De uitkomst van het enthousiasmerend gesprek was dat het nu vooral zaak is dat gewerkt wordt
aan cursussen/lezingen die snel in de markt gezet kunnen worden. Daarbij gaat het om masterclasses, als een eerste stap
naar masters en lectoraten. We gaan daarbij uit van een model waarbij de 5 leden van de kerngroep een eigen aanbod formuleren per september 2008. Marja buigt zich over de faciliterende organisatie. Het is de bedoeling dat de master
classes op 4 februari voor het eerst worden gepresenteerd in de kerngroep. Verder is bekrachtigd dat alles zal plaatsvinden
op een wijze die de belangen van Helicon niet zal schaden. Iedereen is gebaat bij een win-win situatie.

Minor (4/12)

Voor 7/12 moest een aanpassing van de minor worden gerealiseerd. 4/12 hebben Hanke en Jeroen hierover overleg gehad.
Vervolgens hebben ze het uitgewerkt en op 6 december gezonden aan Jos Theunissen van het stafbureau die het heeft doorgestuurd naar de Interfacultaire Toetsingscomissie. De minor is nu danig geconcretiseerd wat ook de opdracht aan het ontwikkelteam een stuk concreter maakt. De opzet valt in twee delen uiteen. Het eerste deel is met name theoretisch. Studenten verdiepen zich in Liberal Arts, Close Reading en Culturele Analyse en bereiden een studiereis voor. Het tweede deel is praktisch en valt uiteen in een studiereis naar Cordoba, het uitvoeren van deelopdrachten van een gemeenschap
pelijke publicatie en een seminair. Onderzocht wordt in hoeverre het mogelijk is dat het Europees Platform een bijdrage levert. Voor de minor uitvoering is een sollicitatieprocedure uitgeschreven binnen de VH. Inmiddels hebben 4 docenten gereageerd die deel willen uitmaken van een uitvoerend team. Van buiten de VH heeft Jeroen ook contact met een oud-student die graag haar medewerking verleent. De projectleiding wordt een combi baan van Hanke/Jeroen. Op 13 december a.s. vinden de sollicitatiegesprekken plaats op de VH.