zaterdag 23 juni 2007

Inleiding Auteursbijeenkomst Christofoor

Op 23 juni vond in restaurant "Groenland" in Zeist een auteursbijeenkomst plaats van een van mijn uitgeverijen: Christofoor. Het was voor het eerst dat de auteurs van deze kleine uitgever elkaar ontmoette. Het idee dit te doen bleek door iedereen als uiterst positief te worden ervaren.In mijn inleiding benadrukte ik dat je als auteur een solistische weg gaat.Schrijven is een individueel proces.Kennisdeling komt daardoor maar moeilijk opgang.Uitgevers beperken zich nood gedwongen teveel tot de rol van zakelijk "facilitair" en pakken de rol niet/ onvoldoende van agent/auteurs begeleider.In het vervolggesprek kwam naar voren hoeveel mogelijkheden de nieuwe media bieden. Email uitwisseling, het ontwikkelen van een eigen website/weblog waren zaken zijn heel bruikbare nieuwe mogelijkheden. We leven in een digitaal tijdperk. Als dat ergens merkbaar is is in de boeken branche. Femke de Wolff gaf aan dat de meerderheid van de aankopen van boeken nu al loopt via het Internet (niet via de boekhandel).Na het gezamenlijke gesprek zetten de auteurs informeel het gesprek voort. Daarbij ontstonden vrijwel meteen uiterst zinvolle initiatieven. Ria Blom en ik hebben o.a het initiatief genomen de mogelijkheid te onderzoeken van een symposium over "Opvoeding en Antroposofie" op de HU Faculteit Educatie.Jeanne Meijs, Jaap van der Weg e.a. zouden daar een bijdrage aan kunnen leveren.

Inleiding Marokkaanse Jongeren Organisatie Asalaam

23 juni ben ik uitgenodigd door de Marokkaanse jongerenorganisatie "Asalaam" deel te nemen in een panel over samenwonen-samenleven-samenwerken.Aanwezig waren ca. 150 Marokkaanse jongeren. Het was een geanimeerde bijeenkomst. Wat me vooral opviel was dat een nieuwe generatie goed opgeleide en ambitieuze Marokkaanse jongeren aan het opstaan is. Vooral de meisjes vallen op en lijken soms zelfs de jongens voorbij te streven.Ze willen niet langer meer gezien worden vanuit een welwillende anti-discriminatie overweging (slachtofferrol). Ze willen gezien worden op basis van hun kwaliteit.Onderdeel van die kwaliteit is hun Nederlandse maar ook hun Marokkaanse culturele bagage. Ze willen geen "zielig jongen of meisje" meer zijn maar spreken vanuit zelfbewustzijn.Mijn aandeel in de discussie was te benadrukken dat het tijd is er geen wetten meer bij te gaan maken. Eerder moeten we wetten afschaffen.Het is zaak dat vervolgens de wetten die er zijn worden nageleefd.Daarin moeten we inves-teren (diepte investeren).We moeten de stap maken van plannen naar doen; van het anonieme naar het persoonlijke.Dit was een herkenbaar gevoel.Achteraf, op de terugweg met mijn zwager Mohamed, besefte ik meer dan ooit hoe belangrijk opvoeding & onderwijs zijn. In feite is de ingreep van de wetgever vaak het gevolg van het (gewild of ongewild) tekortschieten aan die kant.Preventief investeren in onderwijs & opvoeding is daarom van heel groot belang voor het succes van "de maatschappij van morgen".

woensdag 20 juni 2007

Bijdrage publicatie schoolontwerpen nieuwe stijl

Onder leiding van Anke Coumans wordt op dit moment een folder/brochure gemaakt om potentiele studenten bekend te maken met project "schoolontwerpen nieuwe stijl". Ik heb het begrip "schoolontwerpen nieuwe stijl" geïntroduceerd om duidelijk te maken dat de school van de toekomst niet meer een geïsoleerd gebouw is. Het is een leeromgeving waarin stad, jeugd en school samengaan. In de meeste gevallen zal het gaan om een stedelijke cultuur. Nederland is immers een sterk geürbaniseerde leefwereld.De tekst is klaar voor de zomervakantie.

Minor/project schoolontwerpen (vervolgens)

Op 18 juni hield ik een inleiding voor de hoofden van de "schools" van de HKU (BKV). Daarna werd gesproken over de mogelijke samenwerking tussen een van de 'schools' en het project schoolontwerpen dat tot nu toe nog niet in de lijn lag verankert binnen de HKU. De hoofden reageerde positief. Zeker nadat duidelijk werd dat het school ontwerpen nieuwe stijl niet alleen gaat om het ontwerpen van een schoolgebouw, maar om het ontwikkelen van nieuwe leeromgevingen waar stad, jeugd en onderwijs/opleiding in elkaar opgaan. Het gaat om de school als onderdeel van een "urban reality". Inmiddels is duidelijk dat het project ondergebracht gaat worden bij Product Design (Intelligent Design).Het volgende jaar zal samen worden gewerkt met een al eerder gemelde opdrachtgever voor een nieuwe leeromgeving : het Delta College.Er wordt in de uitvoering samengewerkt met de HU (Educatief Design.)

Onderzoek & ontwerp academische school

In het kader van dit onderzoek bestaat er al een intensief contact tussen het lectoraat VOMD en o.a. het Vader Rijn College (masters onderzoek/ontwerp)het Minkema College(educatief design als taal/middel)het s'Heerenlanden (ELO)en het Delta college (inspelen op leerstijlen in het VMBO).Dit om er maar een paar te noemen. Deze week kwam daar het Holland College in Naaldwijk bij.Een oriënterend gesprek met Jeroen Bos(de directeur) en de coördinator van Mens & Natuur (afgestudeerd aan de HU) leverde het resultaat op dat vermoedelijk een onderzoek zal worden uitgewerkt dat een kader geeft aan de verschillende reeds aanwezige innovatieve praktijken binnen de school. Een kader dat helpt die initiatieven te integreren binnen de academische school context. De indruk bestaat namelijk dat (een deel) van de school al groeit/is gegroeid richting een academische school. Het is nu vooral zaak daar meer bekendheid aan te geven (intern/extern uitdragen).De bedoeling is nu eenlevende cultuur te bevorderen (leeromgeving) waarin diversi- teit,communicatie en integratie van activiteiten hoog in het vaandel staan.Daarbij is het gesprek met de doelgroep van essentieel belang. Presentaties, gevolgd door gesprek, is daarbij iets wat nog meer geleerd moet worden. Presenteren van een initiatief dient de tweede natuur van de leerling, de docent, het management, te worden. Dit vraagt een specifieke leeromgeving waar presentaties om een natuurlijke wijze inpassen.Binnen het model "Academische school" hebben we het dan over het ontwikkelen van "taligheid". Na de vakantie hopen we te komen tot een eerste schets van het onderzoek. Medio de herfst kan de uitvoering dan beginnen. Eind van het kalenderjaar kunnen de eerste resultaten gemeten worden.De werktitel van het project is "Initiatief".

Onderzoek & ontwerp LIberal Arts

In het kader van dit onderzoek is inmiddels contact gezocht met de Archimedes Lerarenopleiding. Vrijdag a.s. zal een oriënterend gesprek plaatsvinden. De directrice van de Vrije Hogeschool, Marja Molenaar,zal daarbij aanwezig zijn.
Er is ook contact gezocht met Huib de Jong van het CvB van de HU om te onderzoeken wat de visie van de centrale organisatie is op Liberal Arts. Een afspraak is in voorbereiding. Op instituutniveau is verder contact gelegd met Pedagogiek (Marcel Meer). In eerste instantie is daar positief gereageerd op het voorstel de mogelijkheid van een minor/plaats binnen de masters te onderzoeken..