In het kader van het ontwikkelen van een Bernard Lievegoed College for Liberal Arts hebben weer een aantal activiteiten plaatsgevonden op het gebied van :
- investeringen BLC
- Minor LA
- Organisatie BLC
Investeringen BLC : Het plan voor het BLC is zover dat investeerders worden gezocht. Op 15 mei vond een gesprek plaats met
Hugo Barbas en Jacob Slis van Woudschoten over het ontwikkelplan Bernard Lievegoed College for Liberal Arts dat als investeringsvraag maandag 19 mei in behandeling wordt genomen bij de Woudschoten groep. Van de kant van de Vrije Hogeschool waren aanwezig Rogier Boon, Marja Molenaar en Jeroen Lutters, die alledrie aan strategie, inhoud, organisatie en financieen hebben gewerkt. Afgesproken is dat er nog een paar kleine wijzingen plaatsvinden en dat de aangepaste versie nog deze week wordt opgestuurd. Het gesprek had een prettig, enthousiasmerend, karakter waaruit wederom bleek hoe zeer Woudschoten en de Vrije Hogeschool (Bernard Lievegoed College for Liberal Arts) gaan voor dezelfde thema's. Dat wil zeggen :inhoudelijke kwaliteit, persoonlijke zingeving, bedrijfsmatig realistisch handelen.
Minor Liberal Arts : Een plan voor de werving van studenten is gemaakt door Hanke Drop. Onder haar leiding zijn afspraken gemaakt voor een verdere wervingsactie voor de minor, gekoppeld aan de tweede inschrijvingsronde. Inmiddels is al een "go" uitgesproken door de faculteit. De wervingsactie vind drieman sterk plaats op de Faculteit Maatschappij en Recht (21/5) en de Faculteit Communicatie en Journalistiek (27/5) middels de techniek van "spead-date". Uit de voorgaande inschrijvingsronde is al gebleken dat we te maken hebben met een aparte groep sterk studenten met interesse t.w. ambitieuse allochtone meisjes.
Organisatie BLC : Inmiddels is de door Marja Molenaar en Rogier Boon ontworpen organisatiestructuur in zelf verantwoorde
lijke productgroepen al in gang gezet. Er worden nu eindverantwoordelijke ondernemers gezocht. In dat kader vinden ook gesprekken plaats met geinteresseerden voor de productgroep van de minor. Opvallend is het enthousiasme in de reacties.
We hopen/verwachtten dat we uit de sollicitanten we eind mei een kandidaat hebben kunnen kiezen. Voor de master werkgroep , die al regelmatig bij elkaar komt, is als productleider a.i. Roel de Groot aangesteld.
zaterdag 17 mei 2008
Mededelingen Lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek & Didactiek
Rondom het lectoraat hebben zich weer een aantal belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. Ik zal daar regelmatig melding
van maken :
Audit lectoraat VOMD : In week 19 (7/8 mei) heeft een audit plaatsgevonden. Daarvoor zijn Prof. Joe Kicheloe en Dr. Shirley Steinberg uit Canada overgekomen. Ons lectoraat is met zeer lovende woorden vereerd. Gesteld werd dat onze manier van werken zozeer de moeite waard is dat de faculteit het nog veel meer dan nu het geval is als paradepaardje kan/moet gebruiken naarbuiten. Op basis van het concept "Levend Leren" (Real Life Learning) kan ook heel veel gedaan worden voor het Hoger Onderwijs in en buiten Europa. De comissie is voorgezeten door Prof. Em. Nathan Deen.
Activiteiten pedagogische revolutie : een denkgroep pedagogische revolutie is ingesteld.29 mei is de volgende bijeenkomst. Daarbinnen participeren studenten en docenten. Uitgangspunt is de kritische pedagogiek meer te laten leven in Nederland.In dit kader heeft ook een gesprek plaatsgevonden tussen Hans, Jeroen, Renee, Joe Kincheloe en Shirley Steinberg. De afspraak is gemaakt dat rond februari 2009 een congres over kritische pedagogiek zal plaatsvinden en gepubliceerd zal gaan worden in het door hen beheerde internationale/digitale tijdschrift.
Conferentie pedagogische revolutie : op zaterdag 10 mei heeft een conferentie plaatsgevonden voor de masters pedagogiek studenten. De conferentie ging met name over het belang om vanuit een tijdseigen/geengageerde kijk op pedagogiek te operen. De studenten waren zeer geinspireerd met name door het optreden van de canadese delegatie. Uitgangspunt was de kritische pedagogiek.
van maken :
Audit lectoraat VOMD : In week 19 (7/8 mei) heeft een audit plaatsgevonden. Daarvoor zijn Prof. Joe Kicheloe en Dr. Shirley Steinberg uit Canada overgekomen. Ons lectoraat is met zeer lovende woorden vereerd. Gesteld werd dat onze manier van werken zozeer de moeite waard is dat de faculteit het nog veel meer dan nu het geval is als paradepaardje kan/moet gebruiken naarbuiten. Op basis van het concept "Levend Leren" (Real Life Learning) kan ook heel veel gedaan worden voor het Hoger Onderwijs in en buiten Europa. De comissie is voorgezeten door Prof. Em. Nathan Deen.
Activiteiten pedagogische revolutie : een denkgroep pedagogische revolutie is ingesteld.29 mei is de volgende bijeenkomst. Daarbinnen participeren studenten en docenten. Uitgangspunt is de kritische pedagogiek meer te laten leven in Nederland.In dit kader heeft ook een gesprek plaatsgevonden tussen Hans, Jeroen, Renee, Joe Kincheloe en Shirley Steinberg. De afspraak is gemaakt dat rond februari 2009 een congres over kritische pedagogiek zal plaatsvinden en gepubliceerd zal gaan worden in het door hen beheerde internationale/digitale tijdschrift.
Conferentie pedagogische revolutie : op zaterdag 10 mei heeft een conferentie plaatsgevonden voor de masters pedagogiek studenten. De conferentie ging met name over het belang om vanuit een tijdseigen/geengageerde kijk op pedagogiek te operen. De studenten waren zeer geinspireerd met name door het optreden van de canadese delegatie. Uitgangspunt was de kritische pedagogiek.
Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen
Inmiddels is het even geleden dat een bericht is verschenen over de voortgang van het onderzoek Academische Scholen. Dat heeft meer te maken met de drukte, dan met dat er geen noemenswaardige ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Om er een aantal te noemen.
Inhoudelijk : Ik ben druk bezig met een rapport als bijlage voor de bijeenkomst van 5 juni. Het definitieve verhaal/ de
Toolbox komt uit na de zomer. Nu zijn net de "Etnografische case-studies" binnen van de verschillende scholen en maak ik
een korte overzichtelijke rapportage waarin zijn genoemd : (1) het concept academische opleidingsschool (2) de realisatie
nu (3) de huidige procesgang (4) de verdere implementatie. 5 juni zal een startbijeenkomst met de scholen plaatsvinden die doorgaan met de dieptepilot. Nu het concept er is staat het thema : Experiment Academische School centraal . Daarbij gaan
we ons met name bezighouden met de inhoudelijke koers van de inrichting van de Academische School op basis van professionele inhoudelijke leerling relevante specialismen. Mijn insteek daarbij is: maak een design, en leg het vast door permanent "Etnografisch Onderzoek". Voor het begeleiden van "Etnografisch Onderzoek" is Hans Jansen bereid gevonden mee te werken. Door de "Etnografische benadering" wordt een "Academische School" niet alleen als een structuur maar vooral als een (samenhangende) cultuur bestudeerd. Door deze benadering ontstaat lijnen die anders verborgen blijven. Als illustratie: op 15 mei heeft een gesprek plaatsgevonden met de medewerkers van het SBL onderzoek over "kennisdelen", dat uitstekend kan worden aangesloten bij het project Academische Scholen.Al eerder is op deze manier een connectie totstand gebracht tussen Educatief Design, School Desig, Utrechtse Kansen en Overvecht Presents met Academische Scholen.
Personeel: een belangrijk gegeven voor de voortgang van het project is dat de HU/FE net als de scholen Academische
Scholen als missie waar maken.Een positief gesprek met Dick de Wolff heeft al plaatsgevonden. Inmiddels is contact
gezocht met Stef Heinsman, directeur Archimedes, over het vrijmaken van personeel voor onderzoeksbegeleiding van scholen/personen. Tussen de 5-10 namen zijn genoemd van medewerkers die ook al vorig jaar met het project verbonden waren, maar toen in de praktijk weinig/geen tijd hadden en ook nog te weinig geprofessionaliseerd waren.Door toezegginng van tijd, wat te verwachten is, kan worden gewerkt aan de professionalisering, teamvorming, en effectieve inzet van deze club mensen. Doelstelling is om voor de zomervakantie een kader te hebben van mensen en een globale strategie voor externe begeleiding en interne professionalisering.
Communicatie : de communicatie tussen de verschillende onderdelen van het project Academische Scholen wordt verzorgt door Paul Lakens. Interessant in dit verband is dat de HKU het project Academische Scholen als interessant project (in het kader van Schooldesign) zal gaan noemen binnen het eigen (uitgebreide jaarverslag). Een fotoshoot is gemaakt, een intervieuw heeft plaatsgevonden over deze goedlopende samenwerking tussen HU en HKU.Eveneens van belang is het zoeken naar alternatieve communicatieve middelen. In het kader daarvan is een "Academiespel" ontwikkelt door Jeroen Lutters/Paul Scheulderman dat ook na de zomer zal worden gepresenteerd (in de toolbox).
Management : Academische Scholen vraagt een aantal management taken die het volgend jaar goed gefaciliteerd moeten worden. Overleg hierover heeft al plaatsgevonden met Paul Lakens van de ene kant (scholen) en Dick, Loek, Peter en Stef
van de andere kant . De richting ziet er nu als volgt uit (al is er nog veel beweging en ligt nog niks vast) :
1. Taakverdeling 2008-2009 Academische Scholen : in het kader hiervan ligt de project aansturing bij Paul lakens. Hij
gaat twee dagen in de week het project leiden. Er zal geen gebruik gemaakt meer worden van deelprojectleiders en zo de aansturing meer te concentreren bij een persoon.
2. Taakverdeling 2008-2009 Research Hogeschool FE : Huib de Jong spreekt wel over een Research Hogeschool HU. Dit
zou mooi passen bij het Academische Scholen concept. Deze scholen hebben namelijk ook een research relatie naar de Hoge
school.Om dit te accentueren vind overleg plaats binnen de directie van de FE om een van de directeuren belast met dit thema in het kader van de Academische Scholen meer naar voren te schuiven.
3. Taakverdeling 2008-2009 lectoraat niveau : Ik ben in overleg hoe de managementtaken in het kader van het onderzoek, (zeker als de spreiding beter wordt, maar er toch nog sprake is van een pilotfase waarin veel relatiewerk nodig is) bij iemand kan komen te liggen die speciaal daarmee wordt belast. Het gaat om iemand die de trainingen ondersteunen kan, de mensen in kan zetten, contacten onderhoudt. Hij wordt ondersteunt door een senior assistent (Eva) die zorgt dat contacten worden onderhouden, documentatie/informatie enz. op een plek komt.
4. Taakverdeling 2008 -2009 onderzoek/publicatie/lezing : Ik wil mezelf zoveel mogelijk gaan bezighouden met het
borgen en monitoren en laten circuleren van de aanwezige kennis. Dat betekent dat ik vooral wil gaan schrijven en publiceren over het concept en de uitvoering daarvan. Ik denk dat dat nu van groot belang is. Gezien mijn achtergrond (ook EPS/Opleidingsscholen) lijkt me dat een mooie taak. Dat betekent dat ik geen coordinatie maar me nog meer kan richten op mijn eigenlijke taak.
Inhoudelijk : Ik ben druk bezig met een rapport als bijlage voor de bijeenkomst van 5 juni. Het definitieve verhaal/ de
Toolbox komt uit na de zomer. Nu zijn net de "Etnografische case-studies" binnen van de verschillende scholen en maak ik
een korte overzichtelijke rapportage waarin zijn genoemd : (1) het concept academische opleidingsschool (2) de realisatie
nu (3) de huidige procesgang (4) de verdere implementatie. 5 juni zal een startbijeenkomst met de scholen plaatsvinden die doorgaan met de dieptepilot. Nu het concept er is staat het thema : Experiment Academische School centraal . Daarbij gaan
we ons met name bezighouden met de inhoudelijke koers van de inrichting van de Academische School op basis van professionele inhoudelijke leerling relevante specialismen. Mijn insteek daarbij is: maak een design, en leg het vast door permanent "Etnografisch Onderzoek". Voor het begeleiden van "Etnografisch Onderzoek" is Hans Jansen bereid gevonden mee te werken. Door de "Etnografische benadering" wordt een "Academische School" niet alleen als een structuur maar vooral als een (samenhangende) cultuur bestudeerd. Door deze benadering ontstaat lijnen die anders verborgen blijven. Als illustratie: op 15 mei heeft een gesprek plaatsgevonden met de medewerkers van het SBL onderzoek over "kennisdelen", dat uitstekend kan worden aangesloten bij het project Academische Scholen.Al eerder is op deze manier een connectie totstand gebracht tussen Educatief Design, School Desig, Utrechtse Kansen en Overvecht Presents met Academische Scholen.
Personeel: een belangrijk gegeven voor de voortgang van het project is dat de HU/FE net als de scholen Academische
Scholen als missie waar maken.Een positief gesprek met Dick de Wolff heeft al plaatsgevonden. Inmiddels is contact
gezocht met Stef Heinsman, directeur Archimedes, over het vrijmaken van personeel voor onderzoeksbegeleiding van scholen/personen. Tussen de 5-10 namen zijn genoemd van medewerkers die ook al vorig jaar met het project verbonden waren, maar toen in de praktijk weinig/geen tijd hadden en ook nog te weinig geprofessionaliseerd waren.Door toezegginng van tijd, wat te verwachten is, kan worden gewerkt aan de professionalisering, teamvorming, en effectieve inzet van deze club mensen. Doelstelling is om voor de zomervakantie een kader te hebben van mensen en een globale strategie voor externe begeleiding en interne professionalisering.
Communicatie : de communicatie tussen de verschillende onderdelen van het project Academische Scholen wordt verzorgt door Paul Lakens. Interessant in dit verband is dat de HKU het project Academische Scholen als interessant project (in het kader van Schooldesign) zal gaan noemen binnen het eigen (uitgebreide jaarverslag). Een fotoshoot is gemaakt, een intervieuw heeft plaatsgevonden over deze goedlopende samenwerking tussen HU en HKU.Eveneens van belang is het zoeken naar alternatieve communicatieve middelen. In het kader daarvan is een "Academiespel" ontwikkelt door Jeroen Lutters/Paul Scheulderman dat ook na de zomer zal worden gepresenteerd (in de toolbox).
Management : Academische Scholen vraagt een aantal management taken die het volgend jaar goed gefaciliteerd moeten worden. Overleg hierover heeft al plaatsgevonden met Paul Lakens van de ene kant (scholen) en Dick, Loek, Peter en Stef
van de andere kant . De richting ziet er nu als volgt uit (al is er nog veel beweging en ligt nog niks vast) :
1. Taakverdeling 2008-2009 Academische Scholen : in het kader hiervan ligt de project aansturing bij Paul lakens. Hij
gaat twee dagen in de week het project leiden. Er zal geen gebruik gemaakt meer worden van deelprojectleiders en zo de aansturing meer te concentreren bij een persoon.
2. Taakverdeling 2008-2009 Research Hogeschool FE : Huib de Jong spreekt wel over een Research Hogeschool HU. Dit
zou mooi passen bij het Academische Scholen concept. Deze scholen hebben namelijk ook een research relatie naar de Hoge
school.Om dit te accentueren vind overleg plaats binnen de directie van de FE om een van de directeuren belast met dit thema in het kader van de Academische Scholen meer naar voren te schuiven.
3. Taakverdeling 2008-2009 lectoraat niveau : Ik ben in overleg hoe de managementtaken in het kader van het onderzoek, (zeker als de spreiding beter wordt, maar er toch nog sprake is van een pilotfase waarin veel relatiewerk nodig is) bij iemand kan komen te liggen die speciaal daarmee wordt belast. Het gaat om iemand die de trainingen ondersteunen kan, de mensen in kan zetten, contacten onderhoudt. Hij wordt ondersteunt door een senior assistent (Eva) die zorgt dat contacten worden onderhouden, documentatie/informatie enz. op een plek komt.
4. Taakverdeling 2008 -2009 onderzoek/publicatie/lezing : Ik wil mezelf zoveel mogelijk gaan bezighouden met het
borgen en monitoren en laten circuleren van de aanwezige kennis. Dat betekent dat ik vooral wil gaan schrijven en publiceren over het concept en de uitvoering daarvan. Ik denk dat dat nu van groot belang is. Gezien mijn achtergrond (ook EPS/Opleidingsscholen) lijkt me dat een mooie taak. Dat betekent dat ik geen coordinatie maar me nog meer kan richten op mijn eigenlijke taak.
dinsdag 13 mei 2008
Onderzoek Adolescentie in Fictie
Publicatie : In het kader van het onderzoek "Adolescentie in Fictie" (Jeugd en post moderne cultuur) is, conform de afspraken,
met Paul Scheulderman voor Studio DV een storyboard gemaakt voor een DVD die in oktober geproduceerd moet zijn. Het storyboard is een uitgebreidere en verbeterde versie van het eerdere concept besproken met Prof. Mieke Bal. Op basis van dit storyboard zal een verdere afspraak gemaakt over de verdere realisatie.
Lezingen : Er is contact geweest met Linda Wolsing van de Arnhemse modeacademie van ARTEZ (op aanbeveling van Jose Theunissen). Deze week volgt een gesprek om de mogelijkheid te onderzoeken van het geven van lezingen/projectonderdelen
over postmoderniteit, jeugd, lifestyle en kleding. Daarbij zal het thema "poezie" centraal staan (in het kader van mijn publicatie hierover dit jaar). Er is ook contact geweest met de Vrije Hogeschool over een lezing met dit thema. Hetzelfde geldt ook voor de HKU (op aanbeveling vanm Anke Coumans).
Onderzoek : In het kader van het onderzoek heeft Joe Kincheloe (Mc Gill University) zich bereid verklaart mede te denken in het kader van het onderzoek. Het is de bedoeling dat in de komende tijd een dialoog op gang komt aangaande "Jeugd en Post Moderne Cultuur". Het lijkt erop dat ons werk behoorlijk wat overlap vertoont. Joe Kincheloe wil t.z.t. ook zitting nemen in het promotie comite.
met Paul Scheulderman voor Studio DV een storyboard gemaakt voor een DVD die in oktober geproduceerd moet zijn. Het storyboard is een uitgebreidere en verbeterde versie van het eerdere concept besproken met Prof. Mieke Bal. Op basis van dit storyboard zal een verdere afspraak gemaakt over de verdere realisatie.
Lezingen : Er is contact geweest met Linda Wolsing van de Arnhemse modeacademie van ARTEZ (op aanbeveling van Jose Theunissen). Deze week volgt een gesprek om de mogelijkheid te onderzoeken van het geven van lezingen/projectonderdelen
over postmoderniteit, jeugd, lifestyle en kleding. Daarbij zal het thema "poezie" centraal staan (in het kader van mijn publicatie hierover dit jaar). Er is ook contact geweest met de Vrije Hogeschool over een lezing met dit thema. Hetzelfde geldt ook voor de HKU (op aanbeveling vanm Anke Coumans).
Onderzoek : In het kader van het onderzoek heeft Joe Kincheloe (Mc Gill University) zich bereid verklaart mede te denken in het kader van het onderzoek. Het is de bedoeling dat in de komende tijd een dialoog op gang komt aangaande "Jeugd en Post Moderne Cultuur". Het lijkt erop dat ons werk behoorlijk wat overlap vertoont. Joe Kincheloe wil t.z.t. ook zitting nemen in het promotie comite.
Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts
In het kader van het Onderzoek en Ontwerp met betrekking tot de Liberal Arts zijn de volgende ontwikkelingen gaande :
Minor : In het kader van de minor Liberal Arts start een tweede inschrijvingsronde op 21 mei. Teneinde publiciteit te maken
proberen we in de komende weken nog op een of meerdere faculteiten voorlichting te geven. Een en ander hangt af van de beschikbare mankracht. Hanke, belast met de oprganisatorische kant van de minor, heeft hierover contact met Marcel Meerm directeur Ecologische Pedagogiek.Intussen wordt voortvarend verder gewerkt aan het programma van de minor. Op 14 en 19
mei vind ook een sollicitatie ronde plaats voor een nog steeds aan te nemen medewerker.
Bernard Lievegoed College for Liberal Arts i.o. (voorheen VH) : De ontwikkelingen gaan voortvarend verder. Een concept ontwikkel
plan op basis van het koersdocument is gereed en zal 14 mei worden besproken met Hugo Barbas ter voorbereiding van de bestuursvergadering van Woudschoten. Inmiddels is ook begonnen met een verandering van de organisatie structuur door het werven van productleiders. Daarmee ontstaat een transparante ondernemende organisatie. Op de 14e mei vind de bestuursvergadering plaats.
Minor : In het kader van de minor Liberal Arts start een tweede inschrijvingsronde op 21 mei. Teneinde publiciteit te maken
proberen we in de komende weken nog op een of meerdere faculteiten voorlichting te geven. Een en ander hangt af van de beschikbare mankracht. Hanke, belast met de oprganisatorische kant van de minor, heeft hierover contact met Marcel Meerm directeur Ecologische Pedagogiek.Intussen wordt voortvarend verder gewerkt aan het programma van de minor. Op 14 en 19
mei vind ook een sollicitatie ronde plaats voor een nog steeds aan te nemen medewerker.
Bernard Lievegoed College for Liberal Arts i.o. (voorheen VH) : De ontwikkelingen gaan voortvarend verder. Een concept ontwikkel
plan op basis van het koersdocument is gereed en zal 14 mei worden besproken met Hugo Barbas ter voorbereiding van de bestuursvergadering van Woudschoten. Inmiddels is ook begonnen met een verandering van de organisatie structuur door het werven van productleiders. Daarmee ontstaat een transparante ondernemende organisatie. Op de 14e mei vind de bestuursvergadering plaats.
Abonneren op:
Posts (Atom)