Inmiddels is het even geleden dat een bericht is verschenen over de voortgang van het onderzoek Academische Scholen. Dat heeft meer te maken met de drukte, dan met dat er geen noemenswaardige ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Om er een aantal te noemen.
Inhoudelijk : Ik ben druk bezig met een rapport als bijlage voor de bijeenkomst van 5 juni. Het definitieve verhaal/ de
Toolbox komt uit na de zomer. Nu zijn net de "Etnografische case-studies" binnen van de verschillende scholen en maak ik
een korte overzichtelijke rapportage waarin zijn genoemd : (1) het concept academische opleidingsschool (2) de realisatie
nu (3) de huidige procesgang (4) de verdere implementatie. 5 juni zal een startbijeenkomst met de scholen plaatsvinden die doorgaan met de dieptepilot. Nu het concept er is staat het thema : Experiment Academische School centraal . Daarbij gaan
we ons met name bezighouden met de inhoudelijke koers van de inrichting van de Academische School op basis van professionele inhoudelijke leerling relevante specialismen. Mijn insteek daarbij is: maak een design, en leg het vast door permanent "Etnografisch Onderzoek". Voor het begeleiden van "Etnografisch Onderzoek" is Hans Jansen bereid gevonden mee te werken. Door de "Etnografische benadering" wordt een "Academische School" niet alleen als een structuur maar vooral als een (samenhangende) cultuur bestudeerd. Door deze benadering ontstaat lijnen die anders verborgen blijven. Als illustratie: op 15 mei heeft een gesprek plaatsgevonden met de medewerkers van het SBL onderzoek over "kennisdelen", dat uitstekend kan worden aangesloten bij het project Academische Scholen.Al eerder is op deze manier een connectie totstand gebracht tussen Educatief Design, School Desig, Utrechtse Kansen en Overvecht Presents met Academische Scholen.
Personeel: een belangrijk gegeven voor de voortgang van het project is dat de HU/FE net als de scholen Academische
Scholen als missie waar maken.Een positief gesprek met Dick de Wolff heeft al plaatsgevonden. Inmiddels is contact
gezocht met Stef Heinsman, directeur Archimedes, over het vrijmaken van personeel voor onderzoeksbegeleiding van scholen/personen. Tussen de 5-10 namen zijn genoemd van medewerkers die ook al vorig jaar met het project verbonden waren, maar toen in de praktijk weinig/geen tijd hadden en ook nog te weinig geprofessionaliseerd waren.Door toezegginng van tijd, wat te verwachten is, kan worden gewerkt aan de professionalisering, teamvorming, en effectieve inzet van deze club mensen. Doelstelling is om voor de zomervakantie een kader te hebben van mensen en een globale strategie voor externe begeleiding en interne professionalisering.
Communicatie : de communicatie tussen de verschillende onderdelen van het project Academische Scholen wordt verzorgt door Paul Lakens. Interessant in dit verband is dat de HKU het project Academische Scholen als interessant project (in het kader van Schooldesign) zal gaan noemen binnen het eigen (uitgebreide jaarverslag). Een fotoshoot is gemaakt, een intervieuw heeft plaatsgevonden over deze goedlopende samenwerking tussen HU en HKU.Eveneens van belang is het zoeken naar alternatieve communicatieve middelen. In het kader daarvan is een "Academiespel" ontwikkelt door Jeroen Lutters/Paul Scheulderman dat ook na de zomer zal worden gepresenteerd (in de toolbox).
Management : Academische Scholen vraagt een aantal management taken die het volgend jaar goed gefaciliteerd moeten worden. Overleg hierover heeft al plaatsgevonden met Paul Lakens van de ene kant (scholen) en Dick, Loek, Peter en Stef
van de andere kant . De richting ziet er nu als volgt uit (al is er nog veel beweging en ligt nog niks vast) :
1. Taakverdeling 2008-2009 Academische Scholen : in het kader hiervan ligt de project aansturing bij Paul lakens. Hij
gaat twee dagen in de week het project leiden. Er zal geen gebruik gemaakt meer worden van deelprojectleiders en zo de aansturing meer te concentreren bij een persoon.
2. Taakverdeling 2008-2009 Research Hogeschool FE : Huib de Jong spreekt wel over een Research Hogeschool HU. Dit
zou mooi passen bij het Academische Scholen concept. Deze scholen hebben namelijk ook een research relatie naar de Hoge
school.Om dit te accentueren vind overleg plaats binnen de directie van de FE om een van de directeuren belast met dit thema in het kader van de Academische Scholen meer naar voren te schuiven.
3. Taakverdeling 2008-2009 lectoraat niveau : Ik ben in overleg hoe de managementtaken in het kader van het onderzoek, (zeker als de spreiding beter wordt, maar er toch nog sprake is van een pilotfase waarin veel relatiewerk nodig is) bij iemand kan komen te liggen die speciaal daarmee wordt belast. Het gaat om iemand die de trainingen ondersteunen kan, de mensen in kan zetten, contacten onderhoudt. Hij wordt ondersteunt door een senior assistent (Eva) die zorgt dat contacten worden onderhouden, documentatie/informatie enz. op een plek komt.
4. Taakverdeling 2008 -2009 onderzoek/publicatie/lezing : Ik wil mezelf zoveel mogelijk gaan bezighouden met het
borgen en monitoren en laten circuleren van de aanwezige kennis. Dat betekent dat ik vooral wil gaan schrijven en publiceren over het concept en de uitvoering daarvan. Ik denk dat dat nu van groot belang is. Gezien mijn achtergrond (ook EPS/Opleidingsscholen) lijkt me dat een mooie taak. Dat betekent dat ik geen coordinatie maar me nog meer kan richten op mijn eigenlijke taak.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten