In de afgelopen week is in het kader van de Dieptepilot contact geweest met een aantal belangrijke speler dwz. Dick de Wolff,
Peter Lorist, Loek Vroomans, Stef Heinsman, Ria Sluiter, Hans Jansen.
Lectoraat VOMD : Hans Jansen wil graag een bijdrage leveren aan het project. Hij kan ondermeer een rol spelen bij het begeleiden van de onderzoekers van een kritisch pedagogisch standpunt. In de komende tijd zal onderzocht worden op welke manier precies. Over de koers van het lectoraat vanuit een kritisch pedagogisch standpunt heeft verder overleg plaats gevonden. Een denkgroep van studenten wordt mogelijk samengesteld om daarmee het contact met de studenten verder te inventariseren
Inbedding Academische School FE : Op 25 april heeft een overleg plaatsgevonden met o.a. Stef, Dick, Peter. Daarin is vastgesteld dat verdere inbedding wenselijk is. Binnenkort zal een portefeuillehouder vanuit het directieberaad worden aangesteld. Die zal het op zich nemen om alle partijen op faculteitsniveau bij deze programmalijn "onderzoek" te betrekken. Op 14 mei heb ik een afspraak met Loek Vroomans om dit gesprek voor te bereiden.
Problematiek grote stad NUOVO : een teruglopend aantal leerlingen in Overvecht veroorzaakt problemen bij NUOVO in het kader van de opleidingscapaciteit die beschikbaar is. In het overleg van 25 april is besloten dat in het kader van de Aacademische School intensief samengewerkt gaat worden tussen de FE en NUOVO in het kader van het concept Academische School. Daarbij zalgekozen worden voor een doelgericht regionale aanpak, waarbij andere faculteiten en bedrijven worden betrokken, met het oog op het oplossen van de arbeidsmarktproblematiek VMBO en het geschonden imago van het VMBO.
Dieptepilot Overbruggingsjaar: In het kader van het overbruggingsjaar Dieptepilot Academische School wordt gewerkt met Pieter Leenheer en Ruud van den Herberg aan een publicatie.Op 5 juni vindt de startbijeenkomst plaats van het overbruggings
jaar van de dieptepilot. Op die dag zullen de specialismen van de scholen verder in kaart worden gebracht.Ook zal iki als onderzoek coordinator een verhaal houden.Een team voor het onderzoek voor het volgend jaar wordt voorbereid in overleg met Stef Heinsman. Bij voorkeur wordt verder gegaan met mensen van vorig jaar zoals : Femke, Nies, Colinda, Carolien, Alice en Monique.Met Loek wordt gekeken welke specialisten op het gebied van praktijkonderzoek kunnen worden betrokken uit de diverse lectoraten.
vrijdag 25 april 2008
zondag 20 april 2008
Onderzoek & Ontwerp Liberal Arts
In het kader van het Onderzoek en Ontwerp Liberal Arts hebben een aantal belangrijkse stappen plaatsgevonden.
Ontwikkelplan : Er is een concept ontwikkelplan opgesteld waarin de stappen worden genoemd van transformatie van de Vrije Hogeschool naar een Bernard Lievegoed College for Liberal Arts. Dit ontwikkelplan is een uitwerking van het eerder genoemde koersdocument en voor het grootste deel het werk van Rogier Boon en Marja Molenaar. Ik heb vooral een inbreng gehad op het gebied van de aanscherping en de positionering van de missie. In de komende weken zal het ontwikkelplan verder worden uitgewerkt zodat het als aanvraag voor steun rond half mei kan worden besproken binnen een extra ingelaste bestuurs vergadering van de Stichting Woudschoten.De eerste reacties van meelezende 'critical friends' zijn heel enthousiast. De aanscherping van de missie heeft vooral betrekking op het concept Liberal Arts. Liberal Arts wordt geschetst als een van de twee belangrijke vormen van Hoger Onderwijs: de "Liberal Education" en de "Professional Education" . De Vrije Hogeschool/ Bernard Lievegoed College for Liberal Arts wordt uitdrukkelijk geplaats binnen het veld van de "Liberal Education".
Minor : De voorbereidingen rondom de minor zijn in volle gang. Het programma wordt ontwikkeld. Een sollicitatie is uit voor medewerkers voor de uitvoering en het aansturen van de productgroep in het pilot-jaar.Op 8 april heeft inhoudelijk overleg plaatsgevonden met Jurjen rondom de eerste opzet van de minor. Telefonisch heb ik regelmatig contact met belangstellende studenten. De eerste inschrijvingen hebben reeds plaatsgevonden. Uit alles blijkt dat de inschrijvingen passen binnen het beoogde concept. Het zijn mensen die meer willen werken aan samenhang in studie, werk & leven. Op basis daarvan willen ze onderzoekend in het leven staan, kennisgrenzen slechten, en komen op een niveau van denken waarbij persoon & professie
elkaar voortdurend ondersteunen en inspireren. Omdat we ervan uitgaan dat de doelgroep positief kritisch is en dus goed geinformeerd wil zijn beginnen we in de maand mei met een serie 'spreekuren' op regelmatige tijdstippen binnen enkel faculteiten. (concept : spead-date).
Ontwikkelplan : Er is een concept ontwikkelplan opgesteld waarin de stappen worden genoemd van transformatie van de Vrije Hogeschool naar een Bernard Lievegoed College for Liberal Arts. Dit ontwikkelplan is een uitwerking van het eerder genoemde koersdocument en voor het grootste deel het werk van Rogier Boon en Marja Molenaar. Ik heb vooral een inbreng gehad op het gebied van de aanscherping en de positionering van de missie. In de komende weken zal het ontwikkelplan verder worden uitgewerkt zodat het als aanvraag voor steun rond half mei kan worden besproken binnen een extra ingelaste bestuurs vergadering van de Stichting Woudschoten.De eerste reacties van meelezende 'critical friends' zijn heel enthousiast. De aanscherping van de missie heeft vooral betrekking op het concept Liberal Arts. Liberal Arts wordt geschetst als een van de twee belangrijke vormen van Hoger Onderwijs: de "Liberal Education" en de "Professional Education" . De Vrije Hogeschool/ Bernard Lievegoed College for Liberal Arts wordt uitdrukkelijk geplaats binnen het veld van de "Liberal Education".
Minor : De voorbereidingen rondom de minor zijn in volle gang. Het programma wordt ontwikkeld. Een sollicitatie is uit voor medewerkers voor de uitvoering en het aansturen van de productgroep in het pilot-jaar.Op 8 april heeft inhoudelijk overleg plaatsgevonden met Jurjen rondom de eerste opzet van de minor. Telefonisch heb ik regelmatig contact met belangstellende studenten. De eerste inschrijvingen hebben reeds plaatsgevonden. Uit alles blijkt dat de inschrijvingen passen binnen het beoogde concept. Het zijn mensen die meer willen werken aan samenhang in studie, werk & leven. Op basis daarvan willen ze onderzoekend in het leven staan, kennisgrenzen slechten, en komen op een niveau van denken waarbij persoon & professie
elkaar voortdurend ondersteunen en inspireren. Omdat we ervan uitgaan dat de doelgroep positief kritisch is en dus goed geinformeerd wil zijn beginnen we in de maand mei met een serie 'spreekuren' op regelmatige tijdstippen binnen enkel faculteiten. (concept : spead-date).
Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen
In het kader van de Dieptepilot Academische Scholen heeft op 1 april een interview voor het jaarverslag van HKU plaatsgevonden met ondergetekende en een aantal studenten van de HKU .De HKU wil het project Schoolontwerpen namelijk naar voren brengen als een van de succesvolle innovatieve projecten in het jaarverslag. Intussen wordt gewerkt aan de methode/ publicatie over Schoolontwerpen door Anke en Ingrid. De publicatie zal voor de zomervakantie klaar zijn en kan nog voor de start van het vervolgtraject Academische Scholen mee worden genomen.
Eveneens in het kader van de Dieptepilot heb ik een gesprek aangevraagd met Dick de Wolff en Loek Vroomans om (mede op advies van Peter Lorist) de banden tussen faculteitsdirectie, directie, lectoraat en projectorganisatie wat meer aan te trekken. Een orienterend gesprek heeft plaatsgevonden op 8 april. Inmiddels is een gesprek gepland op 25 april. In het gesprek zal ondermeer aan de orde komen hoe Academische Scholen een coherent verhaal kan zijn binnen de Faculteit Educatie vanuit een gezamenlijke strategie van afdeling, faculteit en lectoraten. Inmiddels heeft Dick de Wolff zich stevig ingezet om het innovatieve concept Academische School gestalte te geven (o.a. Academische PABO). Vanwege de continuiteit hoop ik van harte dat er geen grote wijzigingen gaan plaatsvinden binnen de faculteitsdirectie.
Op 14 april heeft Jan van de Berg een presentatie gehouden van zijn onderzoek met betrekking tot een ELO geschikt voor Academische Scholen. Kenmerkend voor de ELO is dat hij op basis van het concept "It's Learning" binnen een school precies het overzicht geeft van de activiteiten van de studenten/docenten in opleiding dat nodig is. Deze aanpak is geschikt voor de web 2.0 generatie die zelf zijn informatie beheert en openbaar maakt voor partners. Dit is een duidelijk verschil met een informatiesysteem dat gestuurd wordt vanuit een groot centraal instituut.Jan van de Berg heeft terecht interesse in een vervolg (promotie)onderzoek.Hopelijk kan in het overbruggingsjaar hierin een stap genomen worden.
Tot slot is een afspraak gemaakt met Ruben Koeweiden om zijn betrokkenheid bij het project voor volgend jaar uit te breiden. Het gesprek zal plaatsvinden op 22 april.
Eveneens in het kader van de Dieptepilot heb ik een gesprek aangevraagd met Dick de Wolff en Loek Vroomans om (mede op advies van Peter Lorist) de banden tussen faculteitsdirectie, directie, lectoraat en projectorganisatie wat meer aan te trekken. Een orienterend gesprek heeft plaatsgevonden op 8 april. Inmiddels is een gesprek gepland op 25 april. In het gesprek zal ondermeer aan de orde komen hoe Academische Scholen een coherent verhaal kan zijn binnen de Faculteit Educatie vanuit een gezamenlijke strategie van afdeling, faculteit en lectoraten. Inmiddels heeft Dick de Wolff zich stevig ingezet om het innovatieve concept Academische School gestalte te geven (o.a. Academische PABO). Vanwege de continuiteit hoop ik van harte dat er geen grote wijzigingen gaan plaatsvinden binnen de faculteitsdirectie.
Op 14 april heeft Jan van de Berg een presentatie gehouden van zijn onderzoek met betrekking tot een ELO geschikt voor Academische Scholen. Kenmerkend voor de ELO is dat hij op basis van het concept "It's Learning" binnen een school precies het overzicht geeft van de activiteiten van de studenten/docenten in opleiding dat nodig is. Deze aanpak is geschikt voor de web 2.0 generatie die zelf zijn informatie beheert en openbaar maakt voor partners. Dit is een duidelijk verschil met een informatiesysteem dat gestuurd wordt vanuit een groot centraal instituut.Jan van de Berg heeft terecht interesse in een vervolg (promotie)onderzoek.Hopelijk kan in het overbruggingsjaar hierin een stap genomen worden.
Tot slot is een afspraak gemaakt met Ruben Koeweiden om zijn betrokkenheid bij het project voor volgend jaar uit te breiden. Het gesprek zal plaatsvinden op 22 april.
Onderzoek Adolescentie in Fictie
De afgelopen twee weken ben ik vooral druk geweest met het onderzoek " Adolescentie in Fictie" (in het kader van het promotieonderzoek : jeugd en post moderne cultuur). Op basis van het gesprek met Mieke Bal is in overleg met Paul Scheulderman een concept voor publicatie van de onderzoeksgegevens ontwikkeld. Dat concept sluit aan bij het vorige kijk/luisterboek, maar is ook een aanzienlijke verbetering. De formele structuur heeft een karakter gekregen dat veel meer past bij het het werken met audio-visuele middelen dan het vorige kijk/luisterboek. De basisstructuur (storyboards) is nu vrijwel klaar. Daarbinnen worden muziek, beeld en tekst componenten verder uitgeschreven. Binnenkort wordt de basisstructuur gepubliceerd op de beschermde BLOG voor medewerkers aan het onderzoek.
In de komende weken zal op basis van het storyboard samen met Agiel een planning worden gemaakt voor de uitgave die in september/oktober is gepland op de conferentie "Over Jeugd" . Op deze conferentie zal het thema "Jeugd en Post Moderne Cultuur" centraal staan. De conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de opleiding (Ecologische) Pedagogiek die in juni op basis van mijn artikel " Streetwise in Junkspace" al een conferentie met dezelfde naam zal organiseren. De conferentie zal niet alleen ingaan op de sociaal-psychologische aspecten van de adolescentie, maar ook op het dillema"poetische adolescent" en "Hoger Onderwijs". Daarbij staat de paradox "professional education" en "liberal education" centraal.
In de komende weken zal op basis van het storyboard samen met Agiel een planning worden gemaakt voor de uitgave die in september/oktober is gepland op de conferentie "Over Jeugd" . Op deze conferentie zal het thema "Jeugd en Post Moderne Cultuur" centraal staan. De conferentie wordt georganiseerd in samenwerking met de opleiding (Ecologische) Pedagogiek die in juni op basis van mijn artikel " Streetwise in Junkspace" al een conferentie met dezelfde naam zal organiseren. De conferentie zal niet alleen ingaan op de sociaal-psychologische aspecten van de adolescentie, maar ook op het dillema"poetische adolescent" en "Hoger Onderwijs". Daarbij staat de paradox "professional education" en "liberal education" centraal.
Abonneren op:
Posts (Atom)