zaterdag 23 juni 2007

Inleiding Marokkaanse Jongeren Organisatie Asalaam

23 juni ben ik uitgenodigd door de Marokkaanse jongerenorganisatie "Asalaam" deel te nemen in een panel over samenwonen-samenleven-samenwerken.Aanwezig waren ca. 150 Marokkaanse jongeren. Het was een geanimeerde bijeenkomst. Wat me vooral opviel was dat een nieuwe generatie goed opgeleide en ambitieuze Marokkaanse jongeren aan het opstaan is. Vooral de meisjes vallen op en lijken soms zelfs de jongens voorbij te streven.Ze willen niet langer meer gezien worden vanuit een welwillende anti-discriminatie overweging (slachtofferrol). Ze willen gezien worden op basis van hun kwaliteit.Onderdeel van die kwaliteit is hun Nederlandse maar ook hun Marokkaanse culturele bagage. Ze willen geen "zielig jongen of meisje" meer zijn maar spreken vanuit zelfbewustzijn.Mijn aandeel in de discussie was te benadrukken dat het tijd is er geen wetten meer bij te gaan maken. Eerder moeten we wetten afschaffen.Het is zaak dat vervolgens de wetten die er zijn worden nageleefd.Daarin moeten we inves-teren (diepte investeren).We moeten de stap maken van plannen naar doen; van het anonieme naar het persoonlijke.Dit was een herkenbaar gevoel.Achteraf, op de terugweg met mijn zwager Mohamed, besefte ik meer dan ooit hoe belangrijk opvoeding & onderwijs zijn. In feite is de ingreep van de wetgever vaak het gevolg van het (gewild of ongewild) tekortschieten aan die kant.Preventief investeren in onderwijs & opvoeding is daarom van heel groot belang voor het succes van "de maatschappij van morgen".

Geen opmerkingen: