maandag 31 maart 2008

Onderzoek Adolescentie in Fictie

In de afgelopen week bezocht ik het AERA congres iun New York. In meerdere opzichten was het een rijke ervaring voor mijn onderzoek "Adolescentie in Fictie".

Kritische Pedagogiek : De belangrijkste lezingen die ik heb bezocht zijn ontstaan vanuit een kritisch pedagogische achtergrond.O.a. heb lezingen gehoord met Micheal Apple, Maxime Greene, Joe Kincheloe en Shirley Steinberg. Van belang
voor mijn onderzoek is dat hier analyse wordt gekoppeld aan activisme. Centraal daarbij staan de thema's onderdrukking en bevrijding geinspireerd door het werk van Paolo Freire. In dit verband is het goed op te merken dat ook in het Nederlandse Hoger onderwijs onderdrukkingsmechanismen werken die het belang van studenten/adolescenten activisme onderstrepen. De 'toon' zal anders zijn dan die van '68 maar de noodzaak tot verandering blijft actueel.

Contacten : Ik heb ook een aantal belangrijke contacten opgedaan , vooral met mensen uit de kritisch pedagogische hoek. Een aantal van hen (Joe Kincheloe en Shirley Steinberg) komen begin mei naar Nederland in verband met de Sqiquest lectoraat VOMD; een kwaliteitszorgsysteem van de Hogeschool Utrecht. Met hen komen ook een aantal studenten mee die opnamen zullen maken.
Wellicht is het mogelijk een contact te bewerkstelligen met ASCA.

Uitgevers : Verbonden aan deze groep mensen is de uitgeverij Peter Lang Publishers. Peter Lang werkt samen met de Rotterdamse uitgeverij (internationaal/educatief) Sense. Met beide uitgevers zullen de contacten worden geintensiveerd rondom het uitgeven van met promotieonderzoek. In het kader daarvan zal de toon van mijn boek over 'jeugdstijlen' ook iets meer cultuurpolitiek worden hetgeen overeenkomt met het laatste overleg met Mieke Bal.

Geen opmerkingen: