vrijdag 6 juni 2008

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

De dieptepilot Academische Scholen 2005-2008 nadert zijn einde de Overbruggingsregeling 2008-2009 is begonnen. Voor de participerende scholen betekent dat dat ze gaan onderzoeken/ontwerpen hoe hun school als Academische School eruit gaat zienop basis van het vastgestelde concept. Dat betekent dat een aantal scholen een model gaan uitwerken van een school met drie kernprocessen : onderwijs, opleiding en onderzoek.

In het kader hiervan heb ik het concept nogmaals uit de doeken gedaan op de startbijeenkomst op 5 juni. Ook werd een voorlopige rapportage uitgedeeld. Inmiddels zijn ook contacten gelegd met Pieter Leenheer (Meso Magazine) en Theo Wubbels
(Pedagogische Studieen) voor publicaties. De contacten lopen via Ruud van de Herberg. De artikelen worden geschreven door Jeroen Lutters. De context van het project Academische Scholen wordt ook uitgemaakt door het proberen te formuleren van onderzoek in de praktijk. Daaraan grenst ook het werk van de onderzoeksgroep over onderzoek in het HBO waarin ik participeer en die 9 juni a.s. zijn afsluitende bijeenkomst heeft.

Op 10 juni hebben Paul Lakens en Stef Heinsman een overleg waar ik bij zal zijn, en waar de aansturing/rolverdeling van de overbruggingsregeling wordt doorgesproken. In ieder geval is al duidelijk dat ik geen rol meer ga spelen in algemene coordinatie en begeleiding. Ik houdt me bezig met kennisborging aan de hand van de ontwikkeling/ontwerpen, van het liefst een academische school. Dit zal dan uitmonden in een publicatie waarin concreet duidelijk wordt hoe op papier een school eruit ziet die Academische School, wil zijn (in de zin van het concept).

Geen opmerkingen: