woensdag 5 maart 2008

Onderzoek & Ontwerp Academische Scholen

In het kader van de Academische School hebben een aantal overleg momenten plaatsgevonden. De belangrijkste momenten :

Inleiding Regionaal Platform

Op een bijeenkomst van het regionaal platform hield ik een inleiding waarbij ik de basislijnen van een prototype
Academische School heb proberen uit te werken. De reacties van bestuurders en schoolleiders in de regio, alsmede van de Hogeschool (lerarenopleiding en educatieve faculteit als geheel) waren positief. Dick de Wolff, directeur van de educatieve faculteit, sprak in dit verband over "een momentum".

Begeleiding onderzoekers

Bij het maken van een eindproduct per school is intensieve begeleiding van de onderzoekers een vereiste. In het kader
daarvan hebben de afgelopen twee weken werkbijeenkomsten plaatsgevonden met Mark Dees (18/2) en Paul de Ruyter (3/3).
Ook heeft contact plaatsgevonden met Ron Dorreboom (4/3) om een en ander goed af te stemmen. Jammergenoeg hebben de meeste onderzoeksbegeleiders op de scholen erg weinig tijd, waardoor de begeleiding voor een groot deel terecht komt bij Jeroen Lutters.

Index

Een index van alle stukken wordt gemaakt door Eva van Berne, zodat eind deze week een overzicht beschikbaar is van wat we hebben en wat we nog missen aan onderzoeksresultaten. Opgenomen in de index worden ook de producten van deelprojecten 1 en 4. De index kan gebruikt worden op het overleg met Paul Lakens en Ruud van de Herberg op 13 maart.

NUOVO

Verder overleg heeft plaatsgevonden met Ria Sluyter. Inmimiddels zijn Roel Hodes en Mirjam beschikbaar voor het meewerken aan een voorstudie over NUOVO als Academische School (met name het inventariseren van onderzoeksvragen) volgens het prototype/design. Het is zaak dat voor 1 april een bijeenkomst met Roel Hodes(beleidsmedewerker) en Mirjam (assistent) plaats zal vinden, zodat NUOVO meegenomen kan worden in de vervolg aanvraag. Voorlopig staat de bijeenkomst gepland voor 20 maart a.s.

Lectoraat Academische School

Met Peter Lorist en Dick de Wolff hebben eerste orienterende gesprekken plaatsgevonden over de mogelijkheid van een lectoraat Academische Scholen, waarin de onderzoekende student centraal staat. Verder overleg volgt eveneeens voor 1 april, zodat ook dit thema meegenomen kan worden in de vervolgaanvraag.

Geen opmerkingen: