Op 2 juli vond een overleg plaats op het Scala college waarbij de contouren zijn geschetst voor een verdere uitwerking van het Scala College als Academische School(2e fase HAVO.Bij het gesprek aanwezige waren Jan Willem Eilander, Caroline van Leeuwen en Marinka Drost. In het gesprek is duidelijk geworden dat het Scala College verder wil met het ontwikkelen van het concept Academische School en in het kader daarvan professionaliseren van haar medewerkers.Duidelijk werd dat daarbij moet worden begonnen van een praktijkgerichte cultuurverandering, om zo stap voor stap/op termijn te komen tot een meer uitgewerkte cultuur/structuurverandering.Zoals het er nu uitziet gaan we eerst beginnen met het duidelkijker in beeld krijgen van de leerlingen populatie en hun onderwijsbehoefte.We gaan dat doen door middel van een leerling-interviewt-leerling techniek (voorbeeld Delta).In dat interview wordt ook een het element toetsing meegenomen.Het leerteam is zelf verantwoordelijk voor de voortgang. Het lectoraat VOMD werkt naar vermogen ondersteund. Hetzelfde geldt voor de Archimedes.Er kan echter niet worden verwacht dat de inbreng meer dan "situ ationeel" kan zijn.Op dit moment liggen er twee concrete vragen van de kant van het Scala aan het Lectoraat en de Archimedes op het gebied van kennisdeling.Het eerste gaat over interviewtechnieken. Hoe interview je je medeleerling ? (formulieren, podcast enz.)Het tweede gaat over cognitieve psychologie. Welke structurele proble men treden erop bij toetsing en hoe verbeter ik die ? We bevinden ons hier op het gebied van de metacognities die niet alleen van belang zijn voor deze groep, maar ook voor de onderbouw.Na de hier besproken "diagnostische fase" waarbij leerlingen met leerlingen aan de slag gaan, wordt op basis van de opbrengstlater in het jaar gekeken naar een wenselijk vervolg voor docenten (training) op bepaalde gebieden.De startbijeenkomst met de docenten is gepland op 11 september om 14.45. Caroline en ik zullen daarbij aanwezig zijn. OP de 25e september vind een tweede bijeenkomst plaats waarbij "input" wordt gegeven vanuit Lectoraat/Archimedes op het gebied van
interviewtechniek/cognitieve psychologie.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten