Ik sluit het academisch jaar 2006-2007 af met een tevreden gevoel dat Culturele Analyse,Cultureel Design en Cultureel Ondernemen, qua methode en opbrengst, weer een stukje meer op de kaart is gezet.Niet voor iedere lezer van dit weblog zal duidelijk zijn hoe.Daarom hier nog enige verduidelijking m.b.t:
- culturele analyse
- cultureel design
- cultureel ondernemen
1. Culturele analyse:
We leven in een post moderne urbane cultuur.Dit thema heeft voortdurend centraal gestaan in mijn denken. Culturele analyse heeft deze wereld vooral bloot gelegd.De manier van onderzoeken was multidisciplinair. Kunst, geschiedenis, taal en letterkunde, psychologie, sociologie, economie, antropologie en opleidingkunde raakten elkaar voortdurend.Het was daarom niet gek dat jeugdcultuur, esthetiek, onderwijsvormen in o.a. projecten als Overvecht Presents..., Adolescentie in Fictie,Strategische Innovatie, naast elkaar aanbod kwamen.
2. Cultureel Design :
Cultureel Design was voor mij het vervolg op Culturele Analyse.Onderzoek & Ontwerp liggen immers in elkaars verlengde.Culturele Analyse was de onderzoekmethodiek.Cultu-reel Design was de ontwerp strategie. Dit kwam tot uitdrukking in projecten als Schoolontwerpen met de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU), of Educatief Design in samenwerking met de HU. Het kwam verder naar voren in twee omvangrijke projecten t.w. de Dieptepilot Academische Scholen samen met 13 scholen in het VO en het Laboratorium Levend Leren i.s.m. de Vrije Hogeschool.
3. Cultureel Ondernemen :
Culturele Analyse en Cultureel Design beschouw ik als vormen van Cultureel Ondernemen.In het komend studiejaar zal ik verder gaan met het analyseren van de post moderne urbane cultuur (Culturele Analyse). Ik zal ook doorgaan met het verder uit werken een nieuwe tijdseigen leef & leeromgevingen (Cultureel Design).Dit alles in het teken van cultureel ondernemerschap. Een kritische analyse van de huidige cultuur leert dat we ons in onze ontwerpvormen nog veel te veel laten leiden door het overleefde 19e eeuwse burgerlijk, institutionele,modernistische,vormen van denken.Mijn cultureel ondernemen is gericht op taal (communicatievormen o.a. cross media)en omgevingsfactoren (o.a.in de vorm van post moderne netwerkorganisaties)die de interactie tussen mensen in hun diversiteit en creativiteit stimuleert.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten