woensdag 29 augustus 2007

Minor/project schoolontwerpen

In samenwerking met de HKU is heeft het vorig jaar een pilot schoolontwerpen plaatsgevonden. Dit jaar wordt daaraan een vervolg gegeven. Een aantal verbeteringen worden daarbij doorgevoerd :

(1) Wat betreft de opdrachtstructuur is contact gelegd met een gemotiveerde opdrachtgever (voor een nieuw schoolontwerp) die bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe school/leeromgeving : het Delta College in Utrecht. Op korte termijn zal een vervolgafspraak worden gemaakt met Jan Roozema,Guus Peek e.a. om de opdracht verder te concretiseren.
(2) Wat betreft de organisatorische inbedding is contact gezocht met de staande organisatie binnen de HKU. Op basis daarvan is een afspraak gemaakt met de leiding van het onderdeel "Intelligent Design" dat het project dit jaar beheerd
gaat worden door dit organisatie onderdeel. Voor de inhoudelijke invulling zullen dezelfde mensen als vorig jaar worden aangezocht.
(3) Wat betreft de communicatie , zowel in-als extern, is gewerkt aan een voorlichtingstekst. Om de Hogeschool, de
Scholen en de Partners goed te informeren is een folder in de maak, die inmiddels een definitieve vorm heeft gekregen en in de komende weken wordt gedrukt. Bij het maken van de folder zijn studenten van het afgelopen jaar betrokken.Verder lijkt het een goede zaak de digitale communicatie die vorig is ingezet verder te ontwikkelen.
(4) Wat betreft de samenwerking HU en de HKU wordt gezorgd voor intensiveriung van het contact. Op studentniveau
tussen de studenten educatief design (HU) en de studenten school design (HKU). De formele samenwerkingsbasis (al uitgesproken op facultair niveau) kan verder worden uitgewerkt op basis van de wens van Prof. Huib de Jong (CvB HU) dat
hij graag intensiever contact wil met de HKU. De mogelijkheid is te onderzoeken voor samenwerking met "Creative Industries".
(5) Inzake de wetenschappelijke legitimatie is afgesproken dat in het najaar door Anke, Ingrid en Jeroen een artikel zal worden geschreven voor een landelijk/internationaal bekend tijdschrift over de betekenis van een nieuwe vorm van schoolontwerpen. Daarbij zal uitvoerig worden ingegaan op het feit dat het schoolgebouw van de toekomst vraagt om een nieuw ontworpen leerlandschap.Mogelijk kan dit artikel ook worden geplaatst in Levend Leren II.

Geen opmerkingen: