maandag 3 september 2007

Meervoudige Geletterdheid

Vrijdag 31 augustus heeft een gesprek plaats gevonden met de Robert Koch, een van de directeuren van het ROC MN, over de voortgang van het project meervoudige geletterdheid, dat in het voorgaand jaar als pilot is geentameerd. Aangezien de resultaten positief zijn is de bedoeling te komen tot een spoedige voortgang op een grotere schaal. Om dit te kunnen realise-ren moet echter wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan:

1. op makro-niveau: het strategisch beleid inzake digitale innovatie en professionalisering in termen van web 2.0 dient
helder te worden geexpliciteerd op directie en bestuursniveau. Niet alleen in woorden, maar ook in daden (investeringen).Dit voorkomt dat het hier zal gaan om een "ad hoc" project dat niet past binnen het algeheel beleid.Robert Koch neemt hierover contact op met Bernard Franssen.
2. op meso- niveau: er dient een draagvlak bijeenkomst te worden georganiseerd waarbij het grafisch lyceum en gezondheidszorg & welzijn (dat het project als penvoerder trekt) als partners met de HU gaan samenwerken.Bij deze draagvlak bijeenkomst dienen zowel mensen op directieniveau als op operationeel niveau te worden betrokken. Inmiddels heeft het grafisch lyceum aangegeven graag te willen deelnemen als partner. De bijeenkomst vindt plaats na de herfstvakantie en zal worden georganiseerd door Gert en Jeroen.
3. op mikro-niveau: het project dient qua planning en resultaatafspraken te worden afgestemd op de onderwijsorganisatie. Dat kan alleen als op tijd helder is wat aan de orde is, zodat het project nog binnen het rooster een plek kan krijgen. Alleen door rekening te houden met de jaardynamiek kunnen studenten en docenten goed worden voorbereid.

Al met al werd duidelijk dat het hier gaat om een proces van cultuurverandering waarbij onderwijs & digitalisering vergaand integreren. Zoals alle processen van cultuurverandering is dat een proces van jaren. De grootste valkuil is dit proces niet de tijd te gunnen die het nodig heeft.

Geen opmerkingen: